حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
آثار
گفتیم که بسیارى از آثار خطى شرف الدّین، در کشاکش مبارزه و هجرت، به دست فرانسویان به آتش کشیده شد و از بین رفت با این حال، آثار قلمى کم نظیر و جاودانى از او مانده است که از شاهکارهاى علمى و دینى و ادبى و تاریخى و پرافتخار تشیّع بلکه جهان اسلام به شمار مى رود
ما در اینجا به معرّفى اجمالى ([28])آنها مى پردازیم:
1 - الفصول المهمّة به فارسى هم ترجمه و تحت عنوان «در راه تفاهم» چاپ شده است
2 - الکلمة الغرّاء فى تفضیل الزهراء، درباره بانوى بانوان عالم حضرت فاطمه زهراست
3 - المراجعات، درباره این کتاب سخن گفتیم شایان ذکر است که این کتاب در سال 1365 ق در حالى سید خود حیات داشت به قلم فرزانه بزرگ علاّمه «حیدرقلى سردار کابلى» به فارسى ترجمه و در تهران چاپ شد
4 - النّص و الاجتهاد، درباره این کتاب هم سخن گفتیم به قلم على دوانى به فارسى هم ترجمه و تحت عنوان «اجتهاد در مقابل نصّ» چاپ شده است
5 - ابوهریره، کتابى است تحقیقى درباره ابوهریره
6 - المجالس الفاخره فى مأتم العترة الطاهرة، مقدمه اى بوده است بر کتابى به همین نام در چهار جلد، که در آتش افروزى فرانسویان فرهنگ ستیز، سوخته و فقط همین مقدمه مانده است
7 - فلسفة المیثاق و الولایة، بحثى پیرامون میثاق الهى ازلى
8 - اجوبة مسائل جارالله، پاسخى است علمى و مستند به 20 سؤال که «موسى جارالله» از علماى شیعه کرده بود
9 - مسائل فقهیّه، مسائلى است براساس فقه مذاهب اسلامى
10 - کلمة حول الرؤیة، در مسائل اعتقادى
11 - الى المجمع العلمى العربى بدمشق، پاسخهایى است علمى به تهمتهایى که مجمع علمى دمشق در آن ایام نسبت به شیعه روا داشته بود
12 - ثبتُ الاَثباب فى سلسلة الرّواة، رساله اى است در ذکر استادان و مشایخِ مؤلف از علماى مذاهب اسلامى
13 - مؤلّفوا الشّیعة فى صدر الاسلام، درباره مؤلفان و کتاب نویسان شیعه از عصر نبوّت تا عصر امام هادى(علیه السلام)
14 - زینب الکبرى
15 - بُغیة الرّاغبین فى احوال آل شرف الدّین، کتابى است ادبى، تاریخى و رجالى در شرح حال عالمان خاندان شرف الدین و صدر