حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
فعالیتهاى علمى
تألیفات آقاى گیلانى در دو بخش کتاب و مقالات در مجلات گوناگون علمى و تخصصى کشور و کتاب است. فهرست آنها چنین است:
تألیفات
1 ـ المعاد فى الکتاب والسنة.
2 ـ قرآن و سنن الهى در اجتماع بشر.
3 ـ قضا و قضاوت در اسلام.
4 ـ تفسیر مناجات شعبانیه.
5 ـ تفسیر زیارت امین الله.
دو اثر اخیر حاوى مضامین بسیار عمیق علمى و عرفانى و پاسخ متین به شبهات وهابیت است و با مقدمه و پاورقى استاد زین العابدین قربانى لاهیجى به چاپ رسیده است.
6 ـ حقوق کیفرى اسلام.
7 ـ درسهایى از اخلاق اسلامى.
8 ـ شرح و تفسیر زیارت وارث.
9 ـ سروش قلم: مجوعه مقالات که به صورت عربى و فارسى تدوین یافته است.
10 ـ امام راحل و فقه سنتى: این کتاب در 172 صفحه توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى به چاپ رسیده است.
11 ـ شرح و تفسیر اسم مستأثر الهى در وصیت نامه سیاسى الهى امام راحل(قدس سره).
12 ـ ترجمه و تفسیر الهیات شفاء بوعلى سینا.
13 ـ شرح و تکمله بر کتاب «شوارق الالهام» حکیم لاهیجى.
14 ـ الامانة و الخلافة فى القرآن و الکتاب.
15 ـ عصمت الانبیاء.
شرح و حواشى این محقق توانا بر کتب رسایل، مکاسب، کفایه، فصوص الحکم، قانون بوعلى، اسفار ملاصدرا، منظومه ملاهادى سبزوارى که به چاپ نرسیده است. ضمناً صدها مقاله در موضوعات قضایى، کلامى، فلسفى، فقهى در مجلات گوناگون مانند: فقه اهل بیت، مکتب اسلام، نور علم، حوزه، پاسدار اسلام و... از ایشان به چاپ رسیده است. و صدها نوار سخنرانى در موضوعات گوناگون از وى در مراکز فرهنگى و غیره هست که در صورت تدوین مجموعه ى ارزشمندى خواهد شد.