حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
12 مهر 1394, 19:44
معرفی کتاب
مقنعة، از سرى کتابهاى قدماى شیعه است که الفاظ آن از روایات ائمه معصوم(ع) اخذ شده و علما و فقها به عبارتها و فتاواى آن، به دید روایت و حدیث مىنگرند و این نبوده مگر براى زنده نگاه داشتن سخنان آن امامان بزرگوار و تبرک به الفاظ و کلمات پیشوایان دین
البته آنچه به عنوان متن این کتاب آمده از حد یک روایت مرسل و یا معمولى بسیار بالاتر است؛ زیرا اینها روایاتى هستند که مورد تأیید مؤلف بزرگوار آن شیخ مفید واقع شدهاند و او حکم به صحت و اعتبار آنها کرده و بر طبقشان فتوا داده است. «المقنعة» از زمان نگارش تاکنون، پیوسته مورد توجه و عنایت فقها و بزرگان شیعه بوده و در کتابها و نوشتههاى خود از آن نقل کرده و بر آن اعتماد کردهاند
اعتبار «المقنعة» هم به دلیل اهمیت و ارزش این کتاب در نزد شیعه است و هم به دلیل اعتمادى که به نویسنده بزرگ و معروف آن «شیخ مفید» وجود دارد. شخصیتى که بارها توسط شخص امام زمان(عج) مورد عنایت و احترام قرار گرفته و آن حضرت(عج) در نامههایى به ایشان، از وى تجلیل به عمل آورده و متن این نامهها را شاگرد ایشان شیخ طوسى در کتابهاى خود نقل کرده است. شیخ طوسى نیز مجموعهاى گرانبها به نام «تهذیبالأحکام» را به عنوان شرح بر این کتاب نوشته که یکى از منابع بزرگ فقه شیعه و یکى از کتب اربعه مورد اعتماد فقها و دانشمندان شیعه در طول تاریخ است
شیخ مفید در مقدمه کتاب المقنعة مىآورد: «این کتاب، مختصرى از احکام شرع مقدس اسلام است و در آن به بیان واجبات و محرمات پرداختهام تا هر کس مىخواهد به دین خود عمل کند، به آن اعتماد کند و کسى که راه حق را یافته است با مطالعه این کتاب بر معرفت و یقین او افزوده شود. همچنین کتاب حاضر رهنمایى باشد براى کسانى که مىخواهند راه رشد و کمال را پیدا کنند و دلیلى باشد براى جویندگان حق و حقیقت و مرجع معتبر و امینى باشد براى کسانى که مىخواهند بر آن اعتماد کنند و به عبادت خداوند متعال بپردازند و در حوادث ناگوار روزگار به آن پناه برند و در جار و جنجال گروهها و احزاب سخن حق را پیروز گردانند
من این کتاب را با مباحثى آغاز مىکنم که دانستن آن بر همگان لازم است و هیچکس مجاز نیست در آنها اهمال و سستى کند؛ یعنى اعتقاد به خداوند متعال و شناخت او؛ زیرا شناخت خدا اصل و اساس ایمان و پایه و ستون تمام ادیان الهى است و قبول اعمال ما و یافتن راه هدایت از راه گمراهى، با شناخت خداوند متعال امکانپذیر است
نسخههاى این کتاب نیز موجود است که میتوان به نسخهاى در کتابخانه آستان قدس رضوى، که با خطى زیبا نوشته شده و در سال 992 هجرى مقابله و تصحیح شده است، نسخه کتابخانه آیتاللهالعظمی مرعشى نجفى، به خط شریف محمد قلى ترکمان. این نسخه نیز با خطى زیبا نوشته شده است و نسخهاى در کتابخانه مدرسه رضویه به خط ملا محمدصادقبن ملا رضاقلى نیشابورى، که با خطى زیبا نوشته شده و تاریخ نگارش آن سال 1072 هجرى و تاریخ مقابله و تصحیح آن سال 1076 هجرى است، اشاره کرد
شروح و تعلیقات:
تهذیب الاحکام که یکی از کتب اربعه نوشته شیخ طائفه طوسی است. این شرح مربوط به بخش فقهی مقنعه است.
نشر: این کتاب در یک جلد به زبان عربی، به کوشش انتشارات جامعه مدرسین قم، در سال 1410 ق چاپ و منتشر شده است.
منبع:ایکنا