حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
19 اسفند 1396, 1:8
من وحي الثورة الحسينية (انقلاب حسيني): در اين كتاب كه ـ به فارسي هم ترجمه شده است ـ سيد هاشم معروف الحسیني با تأكيد بر اينكه اين كتاب را بر پايه مطمئنترين منابع و نزديكترين آنها به واقع و منطق پديد آورده است، انقلاب سرخ امام حسين (علیه السلام) را ميكاود. وي در مقدمه كتاب بيان ميدارد: «پژوهشگري كه منابع تاريخي را مينگرد، قهرمانان بزرگي مييابد كه به خاطر ايمانشان، براي برپايي حق و عدالت گام در مسير جهاد و مبارزه مينهند؛ هرچند در اين مسير، تمام هستي آنان قرباني شود.» او امام حسين (علیه السلام) را الگوي كاملي معرفي ميكند كه با انقلابش، توانست عوامل و موانعي را كه در راه حركت امت اسلامي به سوي آيندهاي درخشان و جامعهاي برتر خلل ايجاد ميكردند، از سر راه بردارد و با حكومتهاي مستبد و خودكامه مبارزه كند. تشيع بر اساس انقلاب تاريخساز امام حسين (علیه السلام) ، توانست جهاد و مبارزه عليه طواغيت را بياموزد.
سيد هاشم درباره اين كتاب چنين توضيح ميدهد: من در كتاب الانتفاضات الشيعية عبر التاريخ نهضت امام حسين (علیه السلام) و عوامل پديدآورنده آن را شرح دادهام، اما با اصرار تعدادي از جوانان باايمان بر آن شدم كه درباره نهضت امام حسين (علیه السلام) و مراحل آن و نيز درباره موضوع سوگواري براي آن حضرت و تحولات تاريخي آن طي عصرهاي پس از شهادت، مطالبي را بنگارم. نويسنده آنگاه گريزي هم به وضعيت معاصر جامعه شيعي ميزند و تأكيد ميكند «تشيع» كه مظهر اسلام با كليه ابعاد و جوانب آن است، نبايد در برابر مظالمي كه در سرزمين قدس و جنوب لبنان رخ ميدهد، سكوت كند. اگر حسين (علیه السلام) امروز در ميان ما حضور داشت، كربلايي ديگر ميآفريد. در اين كتاب، زندگاني حضرت زينب كبري نيز بررسي شده است.[1]
[1]. سید هاشم معروف الحسنی، من وحي الثورة الحسينية، صص 8-10 و 39.