فلسطین در اسارت
صهیونیستها در سال 1327 ش/ 1367 ق/ 1948م فلسطین را اشغال کردند در همین ایام برخى از دولتهاى عربى به نبرد با متجاوزان برخاستند کاشف الغطا پیامى براى رزمندگان مسلمان فرستاد و آنها را به ادامه نبرد تشویق نمود او هماره در سخنرانیها و پیامهاى خویش از فلسطین یاد مى کرد و مسلمانان را به آزاد سازى آن فرا مى خواند([18])
کنفرانس اسلامى پاکستان
جمعیّت اخوّت اسلامى کراچى دوّمین گردهمایى جهان اسلام را در سال 1371 ق/ 1330 ش، در کراچى برگزار کرد آیت الله کاشف الغطا به این همایش بزرگ دعوت شد اینک بخشى از سخنان وى در این گردهمایى را مى آوریم:
ما مى گوییم مسلمانیم ولى تاریخ ما مسیحى و زردشتى است مسلمانیم ولى روز یکشنبه تعطیل مى کنیم مسلمانیم امّا به زبان انگلیسى صحبت مى کنیم([19]) مسلمانیم و از عربى چیزى نمى دانیم عربى، زبان قرآن را نمى دانیم ولى به زبان بیگانگان خوب حرف مى زنیم
تنبلى و سهل انگارى چنان ما را فراگرفته است که شنیده ایم دانشمندان مسلمان این گردهمایى که درباره اسلام بحث مى کنند، هنگامى که مؤذّن بانگ برمى آورد «حى على الصلوة» برنمى خیزند تا نماز بخوانند
اى مردم مسلمان! نیروهاى خود را در یک جا گردآورید و صفها را منظم کنید و اسلحه ها را بر دوش بگیرید که سیاست جهان، کشورهاى عربى و اسلامى را مورد حمله قرار داده است
سخنرانى کاشف الغطا به زبانهاى مختلف ترجمه و چاپ شد کاشف الغطا چهل روز در پاکستان ماند و به شهرهاى لاهور، راولپندى، کشمیر آزاد (مظفر آباد) و پیشاور سفر نمود با مردم و علما صحبت کرد و آنها را به وحدت، عمل به قرآن و مبارزه با استعمار فراخواند
فریاد
آمریکا در پوشش برگزارى سمینارى فرهنگى در صدد فریب دانشمندان مسلمان برآمد جمعیت آمریکایى دوستداران خاور میانه از 25 شخصیت برجسته مسیحى و 25 شخصیت برجسته مسلمان، از سراسر دنیا دعوت نمود تا در سمینارى که درباره ارزشهاى اخلاقى اسلام و مسیحیّت، در تاریخ 23 آوریل 1945 م، در هتل «امسادور»، واقع در «بحمدون» لبنان برگزار مى گردد، شرکت کنند
بسیارى از اندیشمندان مسلمان و مسیحى دعوت کنگره را پذیرفتند امّا کاشف الغطا با تیزبینى توانست متوجه حیله آنها شود آمریکا، این ابرقدرت نو که استعمار پیر انگلیس را کنار زده بود، در جنگ سرد روانى علیه شوروى، از هر وسیله اى بهره مى جست و اینک در پوشش نوعى فعالیت فرهنگى مى خواست اندیشمندان مسلمان و مسیحى را با خود همراه کند
کاشف الغطا در 78 سالگى، بسان یک سیاستمدار جوان از تحوّلات سیاسى جهان با خبر بود وى در اندیشه برملا ساختن اهداف کنگره بود امّا چگونه؟ او در پاسخ دعوتنامه طولانى جمعیت دوستداران خاورمیانه، بسیار کوتاه نوشت: نمى توانم شرکت بکنم
کاشف الغطا تا آغاز کنگره یک ماه فرصت داشت او در این مدت توانست نامه اى بسیار مفصّل درباره اهداف کنگره بنویسد و همزمان با آغاز کنگره در لبنان پخش کند و بدین سان آمریکا را رسوا نماید آگاهى او از اوضاع سیاسى و ترفندهاى بسیار پیچیده استعمارگران به خوبى در این نامه هویداست مرجع تقلیدِ شیعیان که بیشتر وقت خود را به تدریس، تألیف، دیدار با مردم و پاسخ به سؤالاهاى شرعى آنان مى گذارند، از آخرین تحوّلات سیاسى جهان به خوبى آگاه است اینک چکیده اى از پاسخ او به کنگره را مى آوریم:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقاى گارلندایوانز هایکینر، معاون جمعیت دوستداران خاورمیانه
تمام موضوعهاى مورد بحث در دو مطلب خلاصه مى شود:
 ,1 - ارزشهاى معنوى و نمونه هاى عالى اخلاقى در اسلام و مسیحیت
 ,2 - خطر کمونیست براى بشریّت و راه مبارزه با آن در اسلام و مسیحیت
پیش از هرچیز باید بدانید که زبان عمل از زبان حرف برنده تر است هزاران کنگره از طرف آنان که پاى بند به ارزشهاى معنوى نیستند، بى اثر است اى دولت ایالات متحده و اى دولت انگلیس! آیا شما داراى چنین صفتهایى هستید؟! آیا شما براى معنویّتها ارزشى قائلید؟! آیا جنایتهایى که شما در فلسطین کردید، شما را روسیاه نکرد؟ مگر به آنها پول و اسلحه نمى دهید؟!([20]) شما و نهصد هزار عرب([21]) (فلسطینى) را بى خانمان، آواره بیابانها، زمین را بستر و آسمان را لحاف آنها نکردید؟! آنها در وطن خود عزیز بودند و شما کارى کردید که دل سنگ به حال آنها مى سوزد آیا نرون (امپراتور روم و جنایتکار بزرگ تاریخ) به اندازه شما جنایت کرد؟! شگفتا که شما از مسلمانان و اعراب انتظار همکارى دارید و از آنها مى خواهید که با شما همفکرى و همکارى کنند شما عرب را لگدمال مى کنید با یک دست بر سرش مى کوبید و با دست دیگر او را نوازش مى کنید
 ,اکنون شما از در دیگرى وارد شده اید امروز از ما مى خواهید که با شما در کنگره ها بر سر یک میز بنشینیم و درباره ارزشهاى معنوى به مذاکره بپردازیم آیا خونهایى که در ایران([22]) سوریه، مصر و لبنان ریخته مى شود، ناشى از توطئه هاى شما نیست؟! آیا شما در شرق و غرب جهان به مردم بى گناه ستم روا نمى دارید؟! تونس، مراکش و الجزایر در غرب جهان، در آتش بیداد شما مى سوزند و کره، هندوچین (ویتنام) و کنیا در شرق جهان، در آتش شما خاکستر شدند تمام این دشمنیهاى شما براى مادّه پرستى شماست همان چیزى که در نامه خود از آن نکوهش کرده و آن را زنگ خطرى براى مردم دنیا بیان کردید آیا شما چیزى جز مادّه را مى پرستید؟! آیا شما دینى غیر از دنیا پرستى دارید؟!
شما بمب اتمى را براى چه ساخته اید؟ آیا تلاش در راه استثمار ملّتها و به بند کشیدن آنها به خاطر دنیا پرستى و پول پرستى شما نیست؟ تمام برنامه هاى شما - حتّى آنهایى که به نام دین انجام مى دهید - به خاطر دنیا پرستى است
شما فلسطین را ذبح کردید، امّا با دست دولتهاى عربى، بلکه به دست دولتهاى اسلامى تا ذبح شرعى باشد! به دست مسلمان و رو به قبله، تا براى شما و صهیونیستها خوردن آن حلال باشد! چرا که شما اهل دین(؟) و در پى ارزشهاى معنوى هستید! و جز غذاى پاک و حلال نمى خورید!
 ,شما به این اندازه جنایت بسنده نکردید بلکه تلاش مى کنید که عرب را وارد پیمان دفاع مشترک کنید و این مرغ ضعیف و بى بال و پر را باز در دامى دیگر بیندازید کمکهاى مالى شما سرابى است که تشنه را مى فریبد، امّا سیرابش نمى کند آمریکا اگر یک دلار کمک مى کند، ده برابر آن را پس مى گیرد بعضى مى گویند: انگلیس، فرانسه و دولتهاى اروپایى در پیمان آتلانتیک وارد شدند و استقلال خود را از دست ندادند بنابراین چه مانعى دارد که ما نیز در پیمانهاى دفاعى وارد بشویم در پاسخ مى گوییم: همین دولتها هم استقلال سیاسى، دفاعى و اقتصادى خود را از دست داده و تابع آمریکا شده اند به همین خاطر است که بسیارى از حزبهاى آن کشورها، با آن مخالفند، مانند حزب کارگر انگلیس که حزب بزرگى است
مصالح ما هیچگونه ارتباطى با مصالح آمریکا ندارد آنها فقر، نادانى و عقب ماندگى ما را مى خواهند و ما خواهان دانش، سعادت و پیشرفتیم
من دولتهاى عرب را نصیحت مى کنم که تسلیم دولتهاى استعمارى نشوند، زیرا مشکلى را برایشان حلّ نخواهد کرد به جوانان مى گویم که راه رهایى ما بازگشت به قرآن و اسلام است فرهنگ پربار اسلامى مى تواند پشتوانه مبارزه شما با استعمار باشد، نه مرام کمونیستى که فرهنگى وارداتى است
اگر آمریکا بویى از انسانیّت و معنویت برده بود، سیاه پوستهاى آمریکایى الاصل را که در حال نابودى اند، حمایت مى کرد اگر ذرّه اى عدالت در دولت آمریکا بود، با پانزده میلیون سیاه پوست این همه بدرفتارى نمى کرد دویست سال است که شما آمریکائیها سیاهان را به بردگى گرفته اید
آمریکا به اسرائیل کمکهاى نقدى مى دهد و اسلحه فراوان در اختیار او مى گذارد امّا در مورد کشورهاى عربى بجز وعده هاى تو خالى، هیچ چیز به آنها نمى دهد اگر اسلحه اى به کشورهاى عربى بدهد، به این شرط است که با اسرائیل نجنگد شگفتا! اگر ما با اسرائیل نجنگیم، با که بجنگیم؟! ما جز اسرائیل دشمنى نداریم
ما این ذلّتها را چگونه فراموش کنیم و با شما کنار یک میز بنشینیم و درباره ارزشهاى معنوى و نمونه هاى عالى اخلاقى به گفتگو بپردازیم؟!
سوگند به همه مقدّسات که اگر دولتهاى عربى با هم متحّد شوند، بر آمریکا، انگلیس و اسرائیل پیروز مى شوند شما شیطانها بهتر است دست از جنایت هاى خود بردارید و فلسطین را به صاحبان اصلیش بسپارید آنگاه درباره ارزشهاى معنوى کنفرانس تشکیل دهید اگر در عرف سیاست رواست که با یک دست تسبیح و با دست دیگر کارد بگیرید و سینه مظلومان را بشکافید، این کار از نظر عقل روا نیست
مسلمانها نسبت به یکدیگر مغرورند، ولى در برابر دشمن مانند گوسفند ذلیل اند
 ,سال گذشته به سفیر انگلیس گفتم: عراق از زمانى که به اشغال درآمد، روز به روز وضعش بدتر شده است وى پاسخ داد: این چه حرفى است؟! اکنون کارها رو به راه شده و آبادانى و اقتصاد پیشرفت کرده است براى نمونه، قصر شاه همه ساله در محاصره سیل قرار مى گرفت ولى اکنون آسیبى از این جهت به آن نمى رسد به او گفتم: حفظ کاخ شاه، حفظ پایگاه شماست کاخ شاه مهم نیست کوخ کشاورز مهم است همین امسال شاهد طغیان بى سابقه رود کرخ بودیم بغداد و بسیارى از روستاهاى آن آسیب دید میزان خسارت تا بیست میلیون دینار برآورد شد بیش از پنج هزار نفر غرق شدند همان انسانهایى که ستون فقرات مملکت و گردانندگان اصلى چرخهاى کشورند مهار کردن رود کرخ و جلوگیرى از سیل به مصلحت استعمارگران نیست و گر نه آنهایى که برج ایفل را ساختند، مى توانستند سیل بندهایى در بغداد بسازند
اگر پیامبران اولوالعزم پنج نفرند: نوح، ابراهیم، موسى، عیسى و محمد(صلى الله علیه وآله) طاغوتهاى اولوالعزم نیز پنج نفرند: روزولت، تروس، آیزنهاور، چرچیل، وایدن اینها جرثومه فسادند
 ,ارزشهاى عالى اخلاقى در اسلام است، نه در بحمدون شاید در این روزها افرادى که دعوت کنگره بحمدون را پذیرفتند، در آنجا گرد آمده باشند مى خواهم از آنها بپرسم آیا مى دانید که چند سال پیش، صهیونیسم به «دیر یاسین» حمله کرد، مردان، زنان و کودکان را کشت و؟ آیا مى دانید که همه اسلحه هاى صهیونیستها آمریکایى بود؟
شما از بازماندگان کشته ها مى خواهید با قاتل صلح کنند و دستش را ببوسند واى بر شما! اى فرزندان سکسون، به خدا سوگند! اگر همه ستمهاى تاریخ را در یک کفّه ترازو نهند و بیداد شما بر عرب و اسلام را در کفّه دیگر، ظلم شما مى چربد شما خیال مى کنید که پیرو حضرت عیسى(علیه السلام) هستید؟!
کاش فرزندان عموسام و برادرزاده اش، سکسون شرّشان را از سرِما کم مى کردند که ما را به خیرشان امیدى نیست آمریکا با ژاپن چه کرد؟ شهر هیروشیما را با بمب اتمى ویران کرد گناه مردم هیروشیما چه بود؟ مگر آمریکا مسیحى نیست؟! مگر تورات و انجیل از آدمکشى نهى نکرده است؟!»([23])
پاسخ کاشف الغطا به کنگره با نام «المثل العلیا فى الاسلام، لا فى بحمدون» (نمونه هاى عالى اخلاقى در اسلام است، نه در بحمدون) در کنفرانس پخش شد روزنامه هاى لبنان نامه کاشف الغطا را چاپ کردند مردم با اهداف پشت پرده کنگره آشنا شدند یکى از اندیشمندان مسلمان درباره این نامه گفت:
کاشِفُ الغِطا کَشَفَ الغِطا: کاشف الغطا پرده را کنار زد
نامه کاشف الغطا مورد استقبال کم نظیر خوانندگان قرار گرفت و بدین خاطر سه بار در آن سال چاپ شد نزدیک به صد هزار نسخه از کتاب «المثل العلیا فى الاسلام، لافى بحمدون» در کشورهاى مسلمان چاپ و به زبانهاى انگلیسى و فارسى ترجمه شد
اهل سیاست
آیت الله کاشف الغطا هماره در مسایل سیاسى دخالت مى کرد برخى از کج اندیشان که دین را از سیاست جدا مى دانستند، از او مى پرسیدند چرا در سیاست دخالت مى کند او در پاسخ مى گفت: اگر سیاست به معناى پند، راهنمایى، نهى از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است، من اهل سیاستم آرى، من تا فرق سر غرق در سیاستم چنین سیاستى از واجبات است پدر، پدربزرگ، جدّ و تمام خاندان من، بیش از سیصد سال رهبرى دینى جهان اسلام را بر عهده داشتند در زیارت جامعه، درباره ائمّه معصوم آمده است: انتم ساسة العباد: شما سیاستمداران مردم هستید سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است
زمانى هم کاشف الغطا نامه اى به محمد على جناح، اوّلین نخست وزیر پاکستان مى نویسد و هدفهاى استعمارى پیمانهاى نظامى آمریکا را به او گوشزد مى کند([24])
سرجان تروتبیک، سفیر انگلیس در عراق، در تاریخ 27 محرم 1373 ق به دیدار کاشف الغطا مى رود گفتگو بین آنها درباره کمونیسم، اسرائیل و مسایل دیگر صورت مى گیرد کاشف الغطا جنایتهاى انگلیس در جهان را به او گوشزد مى کند سفیر که درمانده بود، مى گوید: آیا در این کتابخانه بسیار بزرگ شما که هزاران جلد کتاب در آن هست، کتابى علیه ما هست سفیر فکر مى کرد که کاشف الغطا پاسخى نخواهد داشت زیرا کتابهاى او درباره فقه، اصول، تفسیر، حدیث و دیگر علوم اسلامى است که در آنها اسمى از انگلیس هم نیامده است کاشف الغطا فریاد برآورد: کتاب که چیزى نیست قلبهاى همه ما علیه شماست از دل یکایک ما به خاطر نیزه اى که شما به جهان عرب زدید، خون مى چکد
گفتگوى کاشف الغطا با سفیران انگلیس و آمریکا با نام «محاورة الامام مع السفیرین»، سه بار در نجف و یک بار در آرژانتین چاپ شد([25])