حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
دستان سبز
با ارتحال جانسوز حضرت آیت الله سیّد على اصغر لارى، عملاً آیت الله سیّد مجتبى لارى که در این زمان از فضلاى جوان حوزه به شمار مى رفت، به ادامه راه پدر پرداخت، به دنبال زلزله ویرانگر شهر لار و حومه در 29 اردیبهشت 1339 که به آوارگى بسیارى از مردم انجامید «شیر و خورشید» وقت به کمک مجامع بین المللى اقدام به ساخت مسکن براى زلزله زدگان نمود که در این میان عناصرى از شیر و خورشید با اختلاس و سند سازى از اعطاى هشتاد خانه به زلزله زدگان سر باز زدند، همین امر موجب شد تا آیت الله لارى به عنوان پى گیر و با پیشنهاد آیت الله سیّد عبدالعلى آیت اللهى به رایزنى با متنفذین مرکز پرداخت و با تلاشهایى که صورت گرفت، سرانجام شیر و خورشید ناچار شد هشتاد واحد مسکونى را احداث کند و به مستمندان تحویل نماید.[22]
با سرکوبى نهضت مردمى به رهبرى روحانیت در سال 1342ش آیت الله لارى به حرکت فرهنگى و سیاسى خود به موازات حرکت عمرانى و زیر پوشش مؤسسات خیریه ادامه داد.
تأسیس «دفتر خیریه اسلامى لارستان» که ضمن رسیدگى به امور مستمندان و ایتام امور فرهنگى را دنبال مى کرد. از حرکت هاى دیگر این عالم بزرگوار است.[23]
این مؤسسه با چاپ قبوض کمک هاى مالى مردم و متمولین مؤمن را در مسیر کمک رسانى جهت مى بخشید در برابر سفارشات برخى از تجار خارج از کشور که خواستار ارسال کمک به نام سفارت ایران شده بودند، مقاومت نمود و استقلال اقتصادى و سیاسى و فرهنگى خود را حفظ نمود.
مؤسسه خیریه که در دو بخش اقتصادى و فرهنگى فعالیّت خود را در روستاهاى منطقه لارستان گسترش داد، هم زمان با ارسال اقلام مورد نیاز مردم محروم به تغذیه فکرى و معنوى این خانوارها خصوصاً کودکان و جوانان آنان پرداخت، اعزام طلاّب به این مناطق و اعطاى کمک هزینه به این طلاّب و تأمین تغذیه جسمى در کنار تغذیه فکرى جوانان و نوجوانان و اهداى جوایز در مسابقات مذهبى حرکتى نو را در مناطق محروم به وجود آورد که براى دستگاه ستم شاهى و فرقه هاى ضاله و شکارچیان نوجوانان و جوانان محروم در این منطقه ناخوشایند بود.[24]
احداث مسجد، حسینیه، درمانگاه و حفر چاه و نصب تلمبه آب براى مستمندان و... و ده ها فعالیّت دیگر از اقدامات خیریه اسلامى لارستان بود.[25]
حضور عالمانه و مقتدرانه آیت الله لارى در عرصه فرهنگ براى منطقه لار نعمتى بزرگ به شمار مى رفت. شرکت در محافل فرهنگى و دبیرستان ها، برگزارى نماز ظهر و عصر در مدارس و برگزارى جشن ها و اعیاد اسلامى و تجهیز نمازخانه ها به فرش ها و گلیم هاى نو از حرکت هاى فرهنگى این عالم است.