حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
آثار علمى
از آیت الله مؤمن تا کنون آثار ارزشمندى به چاپ رسیده و اکنون بخشى از آثار وى به عنوان پشتوانه علمى، فقهى و فرهنگى از سوى بسیارى از مراکز و نهادها مورد استفاده قرار گرفته است. این آثار را مى توان در مباحث فقهى و اصولى، به ویژه بحث قضا و حدود اسلامى، مباحث علمى و فلسفى و پاسخ به پرسش ها و نیازهاى جامعه کنونى دانست. وى درباره آثار علمى اش مى گوید:
«قسمت مهمى از تقریرات درس هاى اصول، مکاسب محرمه و بیع حضرت امام خمینى را به رشته تحریر درآوردم و آن گاه نظریات خودم را به صورت پاورقى مطرح کردم. همچنین قسمتى از تقریرات بحث صوم و صلات مرحوم آیت الله دامادرا به همان سبک تقریر کردم. کتابى در اصول نگاشتم که یک دوره کامل اصول فقه استدلالى است و تسدیدالاصول نام دارد. همچنین رساله هاى متعدد دیگرى درباره مسائل مستحدثه دارم که بیش از ده رساله آن به چاپ رسیده است. رساله نسبتاً مفصّلى در موضوع ولایت امام و پیامبر بزرگوار سلام الله علیه براى قانون گذارى کلى و نیز ولایت امام و پیامبر بزرگوار سلام الله علیه بر امر قانون گذارى کلى و نیز ولایت امر آنان بر جامعه اسلامى، به طورى مبسوط نگاشته ام که بیش ترین بخش آن (در حدود 350ص) در مجموعه آثار چاپ شده کنگره دوم جهانى امام رضا(علیه السلام) (جلد دوم) به چاپ رسیده است و همچنین شرح نسبتاً مختصرى به کتاب قضا و شهادات و حدود تحریرالوسیله تا آخر بحث سرقت نوشته، به اسفار و شواهد ربوبیه نیز حاشیه زدم.»[9]