حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
25 تیر 1398, 13:18
آقای علی دشتی فرزند مرحوم شیخ عبدالحسن دشتی
از دانشمندان و نویسندگان و سیاستمداران زبر دست معاصر است.
در حدود سال 1310 در کربلا متولد شد و در مدرسه حسینی ایرانیان تحصیل کرد.
و در 1298 شمسی بایران آمد و چند روزی در بوشهر بود سپس بشیراز رفت و در شیراز مقالهای در رزنامه فارس که در آنزمان مدیرش آقای فضل الله بنان شیرازی بود نوشت که عامه نپسندیدند و هیاهوئی راه انداخته اراده قتلش را کردند، ناچار در منزل عبدالحسین میرزا فرمانفرما که در آنوقت والی فارس بود پناهنده شد و فرمانفرما بحمایت او برخاست و در پنهانی روانه اصفهانش کرد؛ از اصفهان بطهران رفت و در سال 1300 شمسی امتیاز نامه «شفق سرخ» را گرفت و در سه سال اول هفتهای سه شماره نضر میداد و در 1304 روزانه شد و پنجسال روزانه تحت نظر خودش منتشر گشت، و از آن پس مرحوم مایل تویسرکانی مدیر و سردبیر آن شد و تا سال 1329 شمسی که مایل حیات داشت مرتباً نشر میبافت و همینکه فوت شد روزنامه هم تعطیل گشت.
روزنامه شفق سرخ چه آنزمان که خود دشتی نشر میداد چه بعد از آن، روزنامه مفیدی بود که نویسندگانش (مخصوصاً خود دشتی) با کمال شهامت منویات ملت ایران را در آن مندرج میساختند و از ا وضاع اجتماعی و سیاسی ایران انتقادات مستدل میکردند و بسیار مورد توه مردم ایران مخصوصاً اهالی فارس میبود.
دشتی چند دوره از طرف اهالی بوشهر و طهران بنمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شد، و در مجلس هم با طلاقت لسان و سلاست بیان و شهامت بی پایان افکار خود را بیان میکرد، و از اینجهت چند بار بزندان رفت که از آنجمله در زمان ریاست وزرائی آقای سید ضیاء الدین طباطبائی یزدی و کودتای او در سوم اسفند سال 1299 بود که سید ضیاء او را زندانی کرد و سه ماه در محبس بود و بعداً هم بکرمانشاه تبعید شد و کتاب «ایام محبس» را در همین زندان نوشته است.
دشتی رویهمرفته در ایام سلطنت رضا شاه پهلوی تقریباً منزوی بود و مشغول تالیف و از سال 1320 شمسی مجدداً وارد سیاست شد و باز بنمایندگی مجلس انتخاب گشت و چندی هم سفیر کبیر ایران در مصر شد ـ و هم اکنون چند دوره است که سناتور میباشد.
دشتی زبان عربی را بنحو کمال میداند و در این زبان قادر بخواندن و نوشتن و تکلم است، فرانسه را هم خوب آموخته است و بزبان انگلیسی آشناست و در زبان فارسی ادیب و نویسنده است، و در نوشتههای او اثری است که اهل زبان را مجذوب خود میسازد و شیوه جدید مخصوص خود دارد.
تألیفاتش: 1ـ اعتماد بنفس (ترجمه از فرانسه ـ این کتاب تا کنون سه بار در سالهای 1305 و 1308 و 1332 شمسی در طهران چاپ شده)
2ـ ایام محبس (تا کنون سه بار در طهران چاپ شده) 3ـ تطور ملل (ترجمه از فرانسه ـ در 1302 در طهران چاپ شده) 4ـ جادو (چاپ شده) 5 ـ سایه (سه بار در طهران چاپ شده) 6 ـ سر تفوق انگلو ساکسن (ترجمه از فرانسه ـ تا کنون سه بار در 1302 و 1311 و 1332 در طهران چاپ شده) 7 ـ سیری در دیوان شمس (در 1337 در طهران چاپ شده) 8ـ فتنه (چند بار در طهران چاپ شده) 9ـ نقشی از حافظ (در تهران دوبار چپ شده) 10 ـ هندو (در طهران چاپ شده)
چنانکه توضیح داده شده غالب کتابهای او مکرر چاپ شده و از همه مشهورتر کتابهای: ایام محبس ـ فتنه و نقشی از حافظ اوست که بسیار مطلوب و مورد توجه خاص و عام واقع شده است.