حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
28 آبان 1396, 22:17
وی فرزند سید محمد علی 35 بن سید حسنعلی 34 بن سید محمد 33 بن سید محمد رضا 32 بن سید محمد علی 31 بن سید مهدی 30 بن سید تراب 29 بن سید کاظم 28 بن سید هدایة الله 27 بن سید مهدی 26 بن سید ابراهیم 25 بن سید زین العابدین 24 موسوی است.
سید زین العابدین 24 در (1210 ج 2 ص 373) بشماره 23 اشتباهاً گذشت، و چیزی که باید آنجا نوشته شود و برای ضیق مکان نوشته نشد اینکه دربارة سید عیسی 12 در ورقهئی که اینک ذکر میشود و آنرا سید محمد علی پدر صاحب عنوان تربیت داده نوشته که وی در موضع تمام از توابع الکاء بورجان از توابع لرستان بختیاری دفن است، و غیر از سید ابراهیم فرزندان دیگری از پسر و دختر هم داشته که از پسران یکی سید علی 13 الاحوال است که در زرازرجان معروف بزارجان نزدیک سه ده دفن است. و این سید زین العابدین را ما پس از نوشتن شماره (24) درست دانستیم.
و سید حسنعلی 34 ورقهئی تربیت داده و در آن نسب خود را تا بامام نوشته و جمعی از علماءآن عصر شهادت بر صحت آن نوشتهاند و او دو پسر داشته: یکی سید محمد باقر 35 (1324) و دیگر سید محمد علی 35 پدر صاحب عنوان که او هم ورقة دیگری ترتیب داده و نسب خود را در آن تا بامام نوشته و جمعی از علما شهادت بر صحت آن دادهاند، و این دو ورقه در نزد سید محمد مهدی 37 (1314) فرزند صاحب عنوان بنظر رسید.
و سید محمد حسن صاحب عنوان از علما و فقها بوده و چنان که فرزندش سید محمد مهدی 37 مذکور در ورقهئی که نزد خود او دیده شد غیر از دو ورقه شجره نوشته، در بیست و ششم ماه جمادی الاولی این سال ـ مطابق (...) قوس ماه برجی ـ متولد شده و در نزد مرحوم حاج میرزا بدیع درب امامی و آقا میرزا حسن میرزا ابراهیم و جهانگیر خان و آقا سید محمد باقر درچهئی درس خوانده و چندین کتاب تألیف کرده بدین شرح: اول «رسالة اجتماع امر و نهی» دویم «رسالة استصحاب». سیم «رسالة اشتراط استصحاب ببقاء موضوع» . چهارم «رسالة تمییز مشترکات و حال ابوبصیر». پنجم «رسالة حجیت بینه و فروع آن». ششم «رسالة رهن». هفتم «رسالة صلح». هشتم «رسالة صلح حق الرجوع». نهم «رسالة ظن». دهم «رسالة فرق بین حیثیت تعلیله و تقییدیه» . یازدهم «رساله در قضا». دوازدهم «مجموعهئی در وعظ و حدیث».
و در ماه صفر المظفر سنه 1329 هزار و سیصد و بیست و نه ـ مطابق (دلو ـ حوت) ماه برجی ت وفات نموده و عظامش را به نجف اشرف نقل کردند.
استخدم موقع الويب هتمل الأنظف عبر الإنترنت لتعديل شفرة الترميز لصفحات الويب وتحويلها بسهولة. لديها العديد من خيارات التنظيف المفيدة.