حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
8 خرداد 1396, 5:19
وی حاجی شیخ اسدالله ۶۵ بن شیخ أبوالقاسم ۶۴ بن شیخ محمدباقر 63 بن شیخ عبد الرضا ۶۲ بن شیخ شمس الدین ۶۱ جابری انصاری است.
شیخ شمس الدین 61 جابری در (1214 ش 200) گذشت.
فرزندش، شیخ عبدالرضاً ۶۲ از جمله اسخیا بوده و در دزفول دفن است.
فرزندش شیخ محمد باقر 63 مردی زاهد و عالم بوده.
فرزندش مرحوم شیخ ابوالقاسم 64 از جملة علما و شاگرد پسرعمش مرحوم حاجی شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه بوده وفاتش سنه 1280 قبرش در وادی السلام.
فرزندش مرحوم حاجی امین الواعظین 65 صاحب عنوان (ره) از علما و وعاظ و مردی ادیب و مورخ بود و او در سه شنبه سیزدهم ماه رجب الفرد این سال ـ مطابق 22 حمل ماه برجی ـ در نجف متولد شده و پس از تحصیل علوم عدیده در تهران ساکن و بموعظه و تالیف پرداخت و از جمله مولفات وی کتاب «حدائق الادب» در نوادر عرب است مانند «کشکول» در دو جلد انجام تألیف جلد اول آن شب 2 شنبه 4 رجب سنه 1307 و ما خود در روز یک شنبه غره ع 1 سنه 1352 در تهران خدمت او رسیدیم و بعد از آن در جلد دویم «الذریعه
ش 494» بنظر رسید که وی در حدود سال ۱۳۵۲ وفات کرده و اعقاب پسری و دختری او هم اینک در تهران موجوداند (در سال 1349 ش کتابی بنام «کشکول امینی» یا «کنز الافادة فی بیوت العباده» تألیف مرحوم حاج امین الواعظین صاحب ترجمه در سه جزء بطبع رسیده که در مقدمة جزء اول شرح حال مختصری با دو تصویر از او دیده میشود و در آنجا وفاتش را بدون قید روز و ماه در سال 1352 نوشتهاند، لکن در آخر جزء سوم (ص 331) به نقل از کتاب زندگانی و شخصیت شیخ انصاری: 176 تاریخ وفات را در دو موضع به سال 1353 در تهران نوشته و نیز در آنجا گوید که شیخ اسدالله حدود چهل کتاب متنوع تألیف نموده که از آنهاست: 1ـ حدائق الادب فی نوادر العرب در دو جلد. 2ـ کنز الافادة فی بیوت العباده 3ـ الحیاض الطریفه 4ـ تذکرةالعروض در علم عروض 5ـ اصطلاحات العلوم 6ـ النوادر 7ـ اخبار الخلفا 8ـ مجموعه در نحو 9ـ مجمع اللغات 10ـ جنگ مواعظ 11ـ نهج الفصاحه 12ـ دیوان شعر فارسی و عربی در دو جلد 13ـ مرآة الحیات در 14 جلسد در سوانح عمر خود و بر هر چه از وقایع مهمه اطلاع پیدا نموده، انتهی. و از مقدمه جزء اول مستفاد میشود که جنازه مرحوم امین الواعظین در امامزاده عبدالله دفن شد. و هم فرزندی از وی به نام مرحوم حجة الاسلام شیخ محمدحسن جابری در آنجا یاد شده که فرزندش اقای علی جابری پور اقدام به طبع کتاب مذکور نموده است. جزاة الله خیرا. م.)