حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
28 شهریور 1396, 22:42
وی شیخ طالب ابن حمدون بن الحاج حمدون معروف به ابن الحاج است که از اهل علم و ادب بوده و کتب چندی تالیف نموده: اول «حاشیه بر شرح شیخ بحرق حضرمی بر منظومة لامية الافعال» ابن مالك. دویم کتاب «العقد الجوهري من فتح الحی القیوم» در حل شرح ازهری بر مقدمه ابن اجروم که حاشیه بر «شرح اجرومیه نحویه» خالد ازهری است و در سنه ۱۲۶۹ آنرا تمام نموده. و در اینسال چنان که در «معجم المطبوعات: 70» نوشته وفات کرده.
مرحوم معلم در سال آتی (1274 ش 1290) عنوان دیگری برای شیخ ابو عبد الله محمد بن حمدون ابن الحاج منعقد ساخته وهردوشرح حال را منحصرا ازدوعنوان مستقل (معجم المطبوعات :. ۷» گرفته است کسسه آنجا در اولی گوید : ابن الحاج السلامی (۱۲۷۳) الطالب بن حمدون...، و در دو می گوید : ابن الحاج السلمی محمد (۱۲۷۴ ه) بوعبد الله محمد بن حمدون...، و تنها ماخذی داد که نشان ه در موضع دوم است، گوبند شريع حال وی در آغاز کتابش «نظم اوضح المسالك» مذکور است، انتهی.
لکن از کتاب «الاعلام ۷: ۴۰» تالیف خیرالدین زرکلی (متوفی پنج شنبه سوم ذی الحجه ۱۳۹۶) و «معجم المؤلفین 10: ۹۵» تالیف عمر رضا کحاله مستفاد میشود که این هر در عنوان از آن یک نفر است نه دو نفر، و زرکلی وفات را در (۱۲۷۳) و بقولی (۱۲۷۴) و کحاله در (۱۲۶۴) نوشته و هردو ماخذ متعددی برای شرح حالش ذکر کردهاند. و مولانا عبدالحی بن عبدالکبیر حسنی ادریسی کتانی فاسی از مشایخ اجازه راقم این سطور در کتاب گرانقدرش «فهرس الفهارس و الاثبات و معجم المعاجم والمشیخات والمسلسلات ۱: ۰ ۳۵ طبع فاس مراکش» شرح حال مفصلتری برای همین شخص نوشته بخلاصه اینکه: الطالب ابن الحاج. آخرین قاضیان عادل فاس، ابوعبدالله محمد الطالب بن جد جدی من قبل امه الامام ابی الفیض حمدون ابن الحاج السلمی الفاسی. علامه فقیه مورخ نابه، متوفی در فاسی بسال ۱۲۷۴ در حالی که قاضی آنجا بود. پس از فوتش چیزی که بتجهیز او کفایت کند نداشت با اینکه پیش از فاس سیزده سال قاضی مراکش بود! فراستی صادق و تحری و تثبتی تمام و اعتقادی صحيح و اطلاعی واسع و مشارکتی نیکو داشت. از تالیفات اوست : «شرع احیا المیت فی فضائل آل البيت» سیوطی و «الازهار الطيبة النشر في مبادی العلوم العشر» که چاپ شده و جز اینها تالیفات دیگر در فقه و تصریف و تاریخ و انساب دارد... الخ. م.