حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
17 اسفند 1396, 7:39
وی قدوة العلماء الاعلام اسوة الفقهاء الکرام مجتهد الانام ملاذ الفضلاء الفخام جامع المعقول و المنقول حاوی الفروع و الاصول بوده فضائل و کمالات او اظهر من الشّمس و ابین من الامس میباشد و از فرط اشتهار محتاج به بیان نیست تحصیل جمله علوم از والد ماجد خود فرموده و به درجه عالیه اجتهاد رسیده و به جای آن جناب مسند افادات را زینت بخشیدند. ولادت با سعادت آن در سال یک هزار و دو صد و سی و چهار است.
و در سال یک هزار و دو صد و هشتاد و نه وفات آن جناب است به تاریخ بیست و سوم ماه رمضان المبارک از صبح تا وقت چاشت تصحیح تفسیر خود که موسوم به ینابیع الانوار است فرموده و آخر شب بیست و چهارم ماه و سال مذکور به عالم بقاء ارتحال نمود و در حسینیّه بنا و تعمیر کرده خود مدفون گردید.
و از مصنّفات او است ارشاد فی فضیلة الدّعا عربی ارشاد المؤمنین فارسی حدیقة الواعظین عربی نزهه الواعظین ارشاد المبتدین فی الفقه عربی کتاب الطّهارة و الصّلوة هدایة المسترشدین شرح تبصرة المتعلّمین عربی در دو مجلّد دعوات فاخره عربی فی الدّعاء کتاب الضّراعات عربی فی الدّعا کتاب الاستغاثات عربی فی الدّعاء غوث اللّائذ عربی عباب فی علم الاعراب و غنیة السّائل فی المسائل رساله فی جواز امامته من لم یتبیّن در فقه عربی مرشد المؤمنین فارسی نخبة الدّعوات الفرائد البهیّة شرح فوائد صمدیّه منهج الطّاعات عربی وسایل المسایل تفسیر ینابیع الانوار تا سوره نساء عربی. و صاحب تذکرة العلماء در حقّ او مینویسد جناب فضائل مآب علّامی فهّامی فقیه المعیّ المتورّع متّقی ممتاز العلماء فخر المدرّسین جناب سیّد محمد تقی ادام الله علاه و زاد فی مدارج ارتقاه اوسط اولاد جناب مستطاب سیّد العلماء الاعلام سند الفقهاء الکرام علّامة الزّمان فقیه الدّوران مولانا و مقتدانا جناب السیّد حسین دام ظلّه العالی و ارشد و اعلم و اتقی و افقه و اورع و اکمل ایشان در مراتب فضل و کمال و مدارج فقه و اجتهاد و تبحّر علوم معقول و منقول و فنون فروع و اصول با وصف حداثت سنّ گوی سبقت از امثال و اقران خود ربوده و در مدارج ورع و تقوی و زهد تواضع و فروتنی و سائر محامد خصال و محامد صفات به مرتبه قصوی رسیده ولادت با سعادت آن جناب در روز شانزدهم ماه جمادی الاولی سنه یک هزار و دو صد و سی و چهار هجری اتّفاق افتاد و از ابتدای سنّ مصروف اکتساب علوم بوده گاهی در عالم صبا مثل سائر اطفال مشغول لهو و لعب نمانده و عنان همّت خود را همیشه به سوی تحصیل و فضل و کمال معطوف داشته.