حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 14:54
نصیحت ارزشمند
او در قسمتى از زندگى نامه مؤلّف کتاب «التّنازع و التّخاصم» که ترجمه آن به نام «دشمنى خویشاوندان یا عداوت خاندان یزید با خاندان یزید» است، چنین بیان داشته:
«مقریزى براى این که فضل و کمال معنوى را بر جاه و جلال ظاهرى ترجیح داده، این توفیق را پیدا کرده که آثار علمى بزرگى از خود به یادگار بگذارد... خوب است فضلا و دانشمندان اسلام هم از این روش خردمندانه وى پیروى نموده، عمر عزیز خودشان را به رایگان از دست نداده، در کارهاى علمى و سودمند مصرف کنند، الله الموفّق و المعین.»
به قول شاعر:
آنقدر عمر عزیز است که با دقّت خاص *** باید از بهر هر آن ثانیه اش نقشه کشید
موسیقى
فرید گلپایگانى در ردّ حرف افلاطون درباره موسیقى چنین مرقوم فرموده:
به نظر من موسیقى فکر را منجمد مى کند و انسان را از فکر خدمت به وطن و میهن باز مى دارد و انسان را به عیش و نوش عادت مى دهد و آنگاه انسان دیگر به دنبال زحمت و سعى و کوشش نمى رود.([19])
درباره قانون گذار
قانون گذار باید در وضع قوانین مربوط به حقوق پروردگار، پیغمبر و امام و احکام دین، حقّ و وضع اخلاقى، بهداشتى و اقتصادى بشر را در نظر بگیرد([20]) وى قبل از این عبارات درباره قانون گذاران بشر مى گوید:
قانون گذاران بشر هنگام وضع قوانین، چیزى از مصالح بشر را در نظر مى گیرند امّا بیشتر مصالح و مفاسد و نیازمندى هاى بشر که باید مورد توجّه آن ها باشد از نظرشان پوشیده است، مثلاً مجلس قانونى را وضع مى کند و چون منشأ آن فکر بشر است و فکر بشر خالى از خطا نیست، مى فهمند که خطا بوده لذا آن را عوض مى کنند.
پیشنهاد در مورد اصول فقه
... ]مرحوم نایینى[ اغلب مبانى فقهى را با فروع فقهى تطبیق مى فرمود و از نظر من باید تمام اساتید اصول فقه این کار را به وجه مبسوط ترى انجام دهند.([21])
این که مرحوم نایینى فرموده:
باید مبانى فقهى را با فروع فقهى تطبیق کرد.
این جمله را با مثال روشن مى کنیم:
مثلاً علما فرمودند: «در شبهه علم اجمالى باید احتیاط کرد» به این صورت که مثلاً اگر دو ظرف آب داریم: یکى از آن ها نجس است و دیگرى پاک و ما نمى دانیم کدام پاک است و کدام نجس، در اینجا وظیفه ما این است که راه احتیاط را پیش گیریم و از هر دو استفاده نکنیم مثلاً از هر دو وضو نگیریم، از هر دو ننوشیم و... .