حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
14 مهر 1394, 11:47
حجت الاسلام و المسلمین آقاى شیخ محمد مبشّرى عارف پیرامون طرح «فلاحت در فراغت» و دغدغه هاى آیت الله حائرى مى گوید:
«... آیت الله حائرى براى رفع مشکل اقتصادى کارمندان و کارگران متوسط الحال و اقشار مستضعف طرحى را که در ذهن داشت روى کاغذ یادداشت کرد و در سفرى که به مشهد مقدّس مشرف شد از حضرت رضا(علیه السلام) خواست تا اجراى طرحش را به دل مسئولان کشور بیفکند. وقتى از حرم رضوى خارج مى شد با یکى از مسئولان دفتر مقام معظم رهبرى برخورد کرد و طرح مکتوب را به ایشان داد تا به محضر مقام معظم رهبرى برسد. پس از مدتى این طرح مراحل قانونى خود را گذراند و سپس براى اجرا به آقاى حائرى ابلاغ گردید.
آیت الله حائرى در سال 1376 با همکارى و همیارى مردم و بخشهاى خصوصى هزاران هکتار از زمینهاى لم یزرع و بایرى را که سالیان دراز بى حاصل و بى صاحب افتاده و از آن استفاده نمى شد، با تلاشهاى همه جانبه و در کوتاه مدت تبدیل به باغهاى سرسبز و انبوهى از درختان میوه نمود، سپس در اختیار افراد مذکور قرار داد. اجراى این طرح تأثیرات بسیار مطلوبى در بهبود وضع اقتصادى اقشار آسیب پذیر و مستمند، تغییر و حفظ محیط زیست و ایجاد فضاى سبز داشت. زمین هاى بى حاصل حاصلخیز گردید. از اوقات فراغت نیروهاى انسانى استفاده شد، به جاى ورزش هاى غیر تولیدى ورزش مفید با بازدهى تولیدات مصرفى انجام شد. با پیشنهاد ایشان در منطقه اى که مردم با زیتون و پرورش آن آشنایى نداشتند، اقدام به تولید این محصول شد تا جایى که تولید زیتون در فارس پس از شمال کشور در مرتبه اى قابل توجه قرار گرفت و نوع آن شهرت یافت. عمده محصولات هکتارها متر مربع باغ احداث شده، انگور و انجیر و... مى باشد.»
«از سوى آیت الله حائرى در کنار طرح «فلاحت و فراغت» مؤسسه خیریه احسان، تأسیس گردید تا درآمدهاى اضافى به دست آمده با نظارت مؤسسه یاد شده در امور خیریه، ترویج دین و توسعه طرح مذکور صرف شود...
لازم به توضیح این که طرح داراى اساسنامه و شرایط ویژه است. از جمله شرایط اساسى زمین هاى واگذار شده به افراد براى کشاورزى است و ساخت و ساز در آن بر مبناى درصد خاص مى باشد....
نظارت بر کل طرح را شوراى سیاستگذارى ائمه جمعه کشور عهده دار است و مدیریت عالى آن با مقام معظم رهبرى و در استان فارس با نماینده وى است که مدیر داخلى آن را تعیین مى کند.»
برخى از دغدغه هاى آیت الله حائرى چنین است: زبان عربى که زبان اسلام است احیا گردد و در مجامع بین المللى با این زبان باید تبلیغ و سخن گفته شود. همچنانکه هر کس مسلمان شود موظف است نمازش را به زبان عربى اقامه کند.
هر ایرانى باید یک قطعه زمین کشاورزى در بیرون شهر محل سکونت خود داشته باشد و اوقات فراغت خود را در آنجا صرف کند تا فرموده رئیس مذهبمان امام صادق(علیه السلام) «... مؤمن ساعتى را باید به لذّات سالم و مفید بگذراند.»، جامه عمل پوشانده شود.
در جامعه اسلامى باید ربا به اشکال مختلفش نابود شود و پول ثابت با پشتوانه اى ثابت رایج گردد و در گردش کار اقتصادى، قرار گیرد.
باید دانشگاهى بر مبناى علوم انسانى اسلامى در کشور تأسیس شود.