حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
آثار سبز
نخستین رساله هاى عملیه ایشان به نام «نخبة الاحکام» و «سبیل النجاة» بین سالهاى 1366 ق. تا 1373 ق. چاپ شد و از همان سالها مرجعیت تقلید ایشان آغاز شد. آیت الله مرعشى پس از رحلت آیت الله العظمى بروجردى (1340 ش.) به عنوان یکى از مراجع تقلید طراز اول شیعیان جهان به شمار مى آمد.
آیت الله مرعشى در طول سالیان دراز عمر با برکت خویش کتابها و مقاله هاى زیادى در باره علوم قرآنى، ادبیات عرب، حدیث، دعا، فقه، اصول، منطق، لغت، تاریخ، رجال و تراجم، انساب و ... نوشت که متأسفانه بیشتر آنها هنوز چاپ نشده است. شمار آثار ایشان به 148 کتاب، رساله و مقاله مى رسد. اینک نام برخى از آثار چاپ شده اش را مى آوریم:
سند القرّاء والحفّاظ، مقدمه تفسیر الدر المنثور، نوشته جلال الدین سیوطى، مجموعه اى در ادعیه و زیارات، با مقدمه اى در شجره نامه خاندان مرعشى، مقدمه مفاتیح الجنان، شمس الامکنة و البقاع فى خیرة ذات الرقاع، فوائد چند در خصوص صحیفه کامله سجادیه، راهنماى سفر مکه و مدینه، الغایة القصوى لمن رام التمسّک بالعروة الوثقى، التبصرة فى ترجمة مؤلف التکمله، تکمیل کتاب «تذکرة القبور» نوشته آخوند گزى اصفهانى، الحدیقة الوردیه حول روضة البهیه، ریاض الاقاحى (شرح حال زین الدین بیاضى نباطى عاملى)، زهر الریاض فى ترجمة صاحب الریاض (شرح حال مولى عبدالله افندى اصفهانى)، سجع البلابل فى ترجمة صاحب الوسائل (شرح حال شیخ حر عاملى)، شرح حال ادوارد فندیک، شرح حال سید ابوالقاسم طباطبایى تبریزى نجفى، شرح حال سید اعجاز حسین نیشابورى کنتورى، شرح حال بهلول بهجت افندى، شرح حال حضرت سلطان على فرزند امام باقر(علیه السلام)، شرح حال مولى عبدالواسع کاشانى، شرح حال شیخ عزالدین ابن اثیر موصلى جزرى، شرح حال آیت الله شیخ محمد محلاتى نجفى، الضوء البدرى فى حیاة صاحب الفخرى، العزّیه (شرح حال امامزاده یحیى)، غایة الامال فى ترجمه صاحب بهجة الامال (شرح حال ملا على علیارى تبریزى)، رساله طریفه (شرح حال شیخ محمد جعفر یا شیخ علینقى کمره اى)، الظرائف فى ترجمه صاحب الطرائف (شرح حال جاپلقى بروجردى)، الفتحیه (شرح حال میرزا ابوالفتح حسینى شریفى عربشاهى)، رساله اى در حالات نصر بن مزاحم منقرى(نویسنده کتاب «وقعة الصفین»)، کاشفة الحال فى ترجمة مؤلف خزانة الخیال، کشف الاستار عن حیاة مؤلف کشف الاستار،کش فالارتیاب فى ترجمة صاحب لباب الانساب نوشته بیهقى، کشف الظنون عن صاحب کشف الظنون، اللئالى المنتظمه و الدرر الثمینه (شرح حال علامه حلى، قاضى نورالله شوشترى و فضل بن روزبهان)، لمعة النور و الضیاء فى ترجمة السید ابى الرضا فضل الله راوندى کاشانى، لؤلؤة الصدف فى حیوة السید محمد الاشرف، المجدى فى حیاة صاحب المجدى، مطلع البدرین (شرح حال فخرالدین طریحى)، مفرج الکروب (شرح حال دیلمى، نویسنده ارشاد القلوب)، مقدمه ایضاح الفوائد فى شرح اشکالات القواعد، مقدمه تتمیم امل الامل، مقدمه روضة المتقین فى شرح کتاب من لا یحضره الفقیه، مقدمه کتاب کاوشهاى علمى، مقدمه کتاب معجم الثقات و ترتیب الطبقات، مقدمه کتاب مجموعه نفیسه، مقدمه کتاب مؤتمر علماء بغداد، مقدمه کتاب وقایع السنین والاعوام، المنن و المواهب العددیه (شرح حال عبیدلى سبزوارى)، منیة العاملین (شرح حال ابن فتال نیشابورى)، منیة الرجل فى شرح نخبة المقال، المواهب العلیّة فى ترجمه شارح الرساله الذهبیه(شرح حال محمد بن حسن مشهدى)، منهج الرشاد فى ترجمه الفاضل الجواد الکاظمى، المیزان القاسط فى ترجمة مورخ واسط، بنراس النور والضیاء فى ترجمه مؤلف نجوم السماء، وسیلة المعاد فى مناقب شیخنا الاستاذ(شرح حال بلاغى)، هدیة ذوى الفضل النهى بترجمة المولى علم الهدى، مقدمه«اثبات صحت نسب خلفاء فاطمیین مصر، الافطسیه (نسب سادات روستاى طغرود قم)، حاشیه بر «بحر الانساب»، رساله در خصوص سادات مدینه منوره، شجره نامه سادات حسینى کاشانى، رساله در شرح اعقاب و ذرارى حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) و مقدمه کتاب چهره درخشان امام زمان(عج).
دو اثر نفیس ایشان که ثمره نیم قرن تلاش وى مى باشد، ولى هنوز به زیور طبع آراسته نشده، عبارت است از :
1. مشجّرات آل رسول الله الاکرام یا مشجرات الهاشمیین : درباره انساب علویان و سادات جهان.
2. ملحقات الاحقاق : احقاق الحق نوشته قاضى نورالله شوشترى (متوفاى 1019 ق.) است. آیت الله مرعشى نجفى به تکمیل این کتاب پرداخت و مدارک و منابع این اثر نفیس را پیدا نمود. ایشان براى به سرانجام رساندن این تحقیق بزرگ گروه تحقیقى متشکل از شمارى از علماى قم را ترتیب دادند، که اینک با تلاش این گروه، زیر نظر فرزندشان حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشى، 27 جلد از این کتاب چاپ شده است و بقیه در حال آماده شدن است.