حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
12 مهر 1394, 19:44
کتاب " مصادقه الاخوان " که با نام " حقوق برادران دینی در اسلام " نیز معروف است حاوى 43 باب و ,, ,,125 حدیث درباره دوستى و برادرى دینى اسلامى و حقوق برادرى است. هرچند که اعتبار سند و عدم آن در اینگونه کتب که موضوعش اخلاق و آداب است چندان مؤثر نیست و همینقدر که انسان علم به مجعول بودن حدیثی نداشته باشد عمل به آن جایزاست و صحت و سقم سند در امثال اینگونه موضوعات چندان مدخلیت نخواهد داشت اما فقیه عالی قدر سند تمامی روایات را یک به یک تا به امام معصوم (ع) ذکر کرده است. این کتاب به کوشش تنى چند از نویسندگان به فارسى ترجمه شده است. از آن جمله محمد تقى دانش پژوه است که دو چاپ از ترجمه او وجود دارد: 1. آیین دوستى و برادرى در مکتب اسلام، چاپ انتشارات مفید، قطع رقعى، 60 صفحه. 2. چاپ مکتبة الامام صاحب الزمان العامة، عراق، کاظمیه، چاپ زیر نظر سیدعلى خراسانى کاظمى، 88 صفحه 3. حقوق برادران دینى در اسلام، ترجمه و تنظیم مجید ب، قم: انتشارات بشیر، 159 صفحه، 1404.
 ,:ساختاربندی کتاباین کتاب دربردارنده سی باب با عناوین ذیل می باشدباب اول: اقسام برادران باب دوم: حدود برادران باب سوم: مهربانی به برادران باب چهارم: برگزیدگان برادران باب پنچم: گردآمدن و گفتگوی برادران باب ششم: مواسات برادران باب هفتم: حقوق برادران درباره همدیگر باب هشتم: مؤمن برادر و آینه مؤمن است باب نهم: اطعام برادران باب دهم: سودمندی برادران باب یازدهم: دوری کردن و هراس برادران از یکدیگر باب دوازدهم: دوستی برادران باب سیزدهم: ثواب خوشرویی با برادران باب چهاردهم: رسیدگی به کارهای برادران باب پانزدهم: نهی درخواست کاری از برادران باب شانزدهم: زیارت برادران باب هفدهم: توجه به برادران باب هجدهم: دست دادن با برادران باب نوزدهم: شاد کردن مؤمن باب بیستم: بخل بر برادران ,, باب بیست و یکم : شکایت بردن پیش برادران باب بیست و دوم: دیدار برادران و رنجاندن آنها باب بیست و سوم: ثواب به هم زدن معامله به درخواست برادر مسلمان باب بیست و چهارم :آزمایش برادران باب بیست و پنجم: صداقت در برادری و اطمینان به برادران باب بیست و ششم: خوار ساختن برادران باب بیست و هفتم: معطر کردن برادران باب بیست و هشتم: دعا درباره برادران باب بیست و نهم: پوشانیدن برادران باب سی ام: کسانیکه از برادری با آنها باید پرهیز کرد