حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
25 فروردین 1398, 18:48
نیز در تعلیقة دیگر میفرماید:
اطال الله بقاک و اسعد بعلمک و فضلک و تقواک و رزقنی لقاک انشاء الله بعرض میرساند انشاء الله تعالی مدام بتأیید حضرت ملک علام عزّا سمه مؤیّد بترویج آثار علمیّه نبویه و اخبار دینیة مصطفویه حضرت خاتم النبیین علیه و آله صلوات الله رب العالمین بوده قاطبة انام از خواص و عوام پیویسته مستفید و مستفیض باشند بمطالعة کتاب مستطاب تألیف شریف آنجناب فائز گردید حمد و شکر حضرت ایزد منّان جلّت نعمائه را بجای آورد دعای خیر که وجود فائض الجود را محفوظ و با الطاف خفیّه و جلیّه خود محفوظ فرماید و الحمدالله علی ذلک کثیرا و سبحان الله بکرة و اصیلا حضرت پروردگار تقدّست الآئه مرحوم و مبرور خلد مقام مروّج الدین و الاسلام آقا والد طاب ثراه را غریق بحار النوار الطاف خود فرماید و جناب سامی را ناصر و معین و یاور د رجمیع حالات و اوقات بوده باشد انشاء الله تعالی و هذا دعاء للبریه شامل و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. حرره الراجی ابن صدر الدین العاملی عبده اسمعیل الموسوی.
نیز در تعلیقه دیگر میفرماید:
انشاء الله تعالی مدام در حفظ و حراست حضرت ملک علام عزا سمه مؤید بترویج شریعت حضرت ختمی متبت و تشیید دین مبین حضرت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله اجمیعن بوده قاطبة انام از خواص پیوسته مستفید و مستفیض باشند اگر در عریضه نگاری خدمت ذی مسرّت جناب سامی قصور بوده در دعاگوئی آنجناب مستطاب کوتاهی ننموده و پیوسته از درگاه جناب واهب العطایا جل و علا مسئلت نموده که ظل عنایت جنابعالی ار بررؤس مسلمین و مؤمنین مستدام فرموده امثال آن مروج ایمان و معز مؤمنین در میان شیعه اثنا عشریه زیاد فرماید نیز در تعلیقة دیگر میفرماید:
اطال الله بقاک و ادام علاک و اسعدک بتقواک و رزقنی لقاک انشاء الله تعالی بعرض میرساند انشاء الله تعالی مدام در حفظ حضرت ملک علام عزاسمه مروج شریعت مطرة حضرت خیر الانام صلی الله علیه و آله الکرام بوده قاطئه انام از آثار علمیّه و مقامات عملیّه و رعیّه جناب سامی پیوسته مستفید و مستفیض باشند رقیمة شریفه که بیاد آوری داعی مرقوم گردیده بمطالعة آن فائز شده حمد و شکر حضرت ایزد منان جلت نعمائه را بجای آورد و دعاء خیر که شیوة مخلصان و دعاگویان است نموده در باب اهتمام اتمام کتاب مستطاب مرحوم مبروز رضوان مقام آقای والد طاب ثراه و جعل الخلد مثواه مرقوم فرمودید الحق جناب سامی باید پیروی آثار جلیلة علمیّه آنمرحوم که وزان عرش و لوح و قلم و کرسی است فرمایند و ناتمامی کتاب شریفش که رشگ عالمین است تمام نمایند و الحمد الله علی ذلک کثیرا و سبحان الله بکرة و اصیلاً انتهی.
بالجمله کلمات علماء اعلام در مدح صاحب الترجمه بیش از پیش است لیکن فخر او بر دو چیز است: یکی بر کلمات نصیحت آمیز جناب حجة الاسلام آیة الله فی الناس مولانا المفتی السید محمد عباس اعلی الله مقامه که در رساله روض اریض فی منجزات المریض درج فرموده. و دیگر بر وصیت والد ماجدش جناب آیة الله فی العالمین مولانا السید حامد حسین طاب ثراه که علیحده برای او تحریر فرموده و ما تیمناً کلمات مشار الیه را بالتمام و بعضی از جملات وصیّت را بالانتخاب تحریر مینمائیم تا واضح شود که اساتذة او در حق او چه امیدها داشتند و از مبدء امر او و بلوغش بمنتهای کمال محتوم میانگاشتند حضرت حجة الاسلام مفتی الانام در رسالة روض اریض که آنرا در سنه 1296 است و تسعین و مأتین بعد الالف تصنیف فرمودهاند و در آنزمان سن صاحب الترجمه همگی دوازده سال بود، تحریر میفرمایند:
یا قرة العین السید ناصر حسین و قاک الله عین الکمال و سقاک من عین الکمال انظر عند طلب الدین الی من فوقک من العلماء و المجتهدین و انظر فی کرب الدنیا الی من هو دونک من الفقراء و المساکین فبذاک تستقل المشاق و تزید الاشواق و بهذا تصبر علی الاملاق و تشکر علی قلیل من الارزاق.
و جناب آیة الله فی العالمین مولانا السید حاحد حسین طاب ثراه در وصیّت خود که بنام صاحب الترجمه نوشته میفرماید:
و اذا وقفت انشاء الله تعالی فی عنفوان الشباب و غضاضة الغصن و ریعان الشباب و ابان العمر الباب لطاعة رب الارباب و اجتناب ما یوجب التباب، و فبالغ عند کبر السّن و اقبال الهرم و استیلاء الضعف و الوهن والشیبة فی التقوی و التحرز و المحاسبة للنفس و وساوسها و التنبه لمکامن خدعها و تلبیهاتها فانّه ربما یستولی علی الانسان فی هذا العمر الغفة و البطالة و العطلة و الخسارة نعوذ بالله من الحور بعد الکور و ایاک ثم ایاک و الشراسة و السلاطة و التعبس و التجهم و تهزیع الاماء و سوء الاخلاق و الاسفاف و الاجحاف و تطویل الامل و تسویف العمل و نسیان الاجل و تزیین الزلل و تسویل الخطل و تنفیق الخلل و ترویج الکاسد و تهییج الفاسد و تدسیس الباطل و تلبیس العاطل و تخدیع الهمج الرّعاع اتباع کل ناعق و اضلال اشباه الناس اشیاع کل مماذق مائق و لا یلیطن بقلبک حب خفق النعال خلفک و استکفاف الجهال حولک و اقبال الانذال الیک و انتیال الارذال علیک و نیز در آن میفرماید:
و انی قد جمعت کتبا کثیرة نفیسه للعامّة العمیآء و الغرض الاهمّ من ذلک هو الردّ علیهم و استخراج الدّلائل و البراهین الصادقة التی انطق الله بها رواتهم و علمائهم بها منها فعلیک ان تجهد بجوامع ذلک فی اتمام هذا المرام المحمود و انجاح هذا المطلب و المقصود و لا تضرب عنه صفحا و لا تطوعنه کشحا فان هذا خطب عظیم و امرفخیم قد قلت انصاره و اعوانه و انطمس بنیانه و اندرس ارکانه و انهصرت افنانه و انکسرت اغصانه فلا یری لها محتفل و لا بشانه متکفل و لا بترویجه مشغل و لا فی تکمیله مرتحل و لا فی اخذه ساعِ حاف و لا منتعل و هذا اخر وصیّتی الیک و الله خلیفتی علیک
وفات سید ناصر حسین طاب ثراه بتاریخ یکم رجب سنه 1361 هجری در لکهنو واقع شد نزدیک قبر حضرت شهید ثالث در آگره مدفون شدند.
قطب دائره علوم و فضائل مهر جهان افروز معالی و فواضل مرجع مکارم جلائل و بل هاطل بحر بلا ساحل دلیل سالکان منهاج هدایت عروة متشبشان ذیل ولایت شمع شبستان اجتهاد حارس ثغور ارشاد و رشاد نجم المجتهدین سند البارعین نجم الملة و الدین سید المحققین نجم العلماء جناب المولوی: