حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
تألیفات
1. نقطه اتکاء شیعه
این کتاب، در حقیقت، پاسخى است به شرح مصاحبه مدیر مجله رسالة الاسلام مصر با آقاى محمّد تقى قمى که در شماره 43، سال 25 روزنامه آئین اسلام به چاپ رسید. وى در این کتاب، با بیان اعتقادات شیعه، به نقد دیدگاه هاى مدیر مجله ى رسالة الاسلام و دفاع از مکتب تشیّع مى پردازد.
2. حجاب و پرده دارى
این کتاب هر چند که پاسخى به کتاب «زن از نظر حقوق اسلامى»، به قلم آقاى حاذقى، نماینده مجلس شوراى ملّى وقت است، اما در حقیقت، بیان دیدگاه هاى وى درباره حجاب در عصر پرده درى ها و بى عفتى هاى متولیان ضد فرهنگ پهلوى است.
3. احتیاج بشر به پیغمبر و امام
این کتاب که اثبات نظریه احتیاج بشر به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) است، پاسخى به حریم شکنى ها و قداست زدایى هاى کسروى و پیروان اوست.
وى در مقدمه این کتاب مى نویسد:
«مدتى بود در فکر بودم براى بریدن زبان و شکستن دندان آنان که منکر لزوم معجزه در انبیا و ائمه هستند، مختصرى در میزان و مناط پیغمبرى و امامت، به طورى که محققین از متکلمین و بزرگان فلاسفه اسلام از روى ادله و براهین منطقى و آیات کتاب خدا و اخبار ائمه هدى(علیهم السلام)اثبات کرده و به دست ما داده اند، جمع و تألیف کنم لذا به نگارش این مختصر با خامه شکسته و بیان نارسا در وجه احتیاج بشر به پیغمبر و امام و میزان پیغمبرى و امامت اشتغال ورزیدم تا برادران دینى و خوانندگان گرامى، یک درجه به اصول مذهب شیعه پى ببرند و بدانند آنهایى را که آن دسته جات منافق مى خواهند به پیغمبرى و امامت معرفى کنند، چقدر تقلب به کار مى برند و شرم و حیا نمى کنند[40]».
4. ردّ و انتقاد
این کتاب پاسخى به ادعاها و شبهه افکنى هاى نویسنده کتاب «کلید قرآن» است که در آن، گستره علوم پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار را منحصر به علوم الهى و اصول و فروع دین مى دانست. آیت الله لارى با استناد به آیات قرآن و روایات ائمه، ضمن اثبات علم فراگیر و کامل معصومین(علیهم السلام) نسبت به همه علوم، به نقد دیدگاه هاى این نویسنده پرداخته است.