حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
16 فروردین 1398, 21:48
حاج میرزا ابراهیم مجتهد فرزند میرزا محمد حسین حسینی معروف بمیرزا جانی فسائی فرزند میرزا مجد الدین محمد فرزند میرزا سید علی خان مدنی دشتگی فسائی.[1]
در شیراز علوم ادبی را آموخت آنگاه بریاضیات و حکمت الهی پرداخت و به طهران رفته سه سال در آن شهر بود و در 1211 به عراق عرب رفت و در محضر درس آقا میر سید علی طباطبائی صاحب ریاض تحصیل فقه و اصول و سایر علوم دینی کرد و درجةاجتهاد یافت ـ و به شیراز برگشت و بافاده و تدریس مشغول شد در 1223 به مکه معظمه مشرف گشت و به شیراز مراجعت کرد ـ و سالی چند براهنمائی خلق مشغول بود ـ و چ ون با برادرزادهاش میرزا محمد حسین وکیل الملک اختلافی پیدا کرد و دولتیان جانب وکیل الملک را گرفتند متعرضاً به اصطهبانات رفت و سه سال در آنجا ماند، تا اینکه حسینعلی میرزا فرمانفرمای فارس جماعتی را به اصطهبانات فرستاد و درخواست مراجعتش بشیراز کرد ناچار به شیراز رفت تا در ماه ربیع الاول سال هزار و دویست و پنجاه و پنج در شیراز رخت بسرای جاوید کشید.
تألیفاتش: 1ـ بحر الحقائق در علم فقه 2ـ حاشیه بر معالم الاصول 3ـ حاشیه بر شرح لمعه.[2]
[1] ـ فسا: Fasa یکی از شهرستانهای هشتگانه استان هفتم کشور است و حدود آن بقرار زیر میباشد:
از طرف شمال بشهرستان ابده و قسمتی از شهرستان سیرجان ـ از باختر بشهرستان شیراز ـ از جنوب بهشرستان جهرم و لار ـ از خاور شهرستان سیرجان.
آب و هوا: از لحاظ هوا میتوان دوناحیه مشخص در شهرستان ملاحظه نمو: در قسمتهای شمالی و شمال باختری هوای شهرستان معتدل است در اینقسمت که شامل بخشهای مرکزی و اصطهبانات و نیریز است انواع میوه نواحی معتدل و حتی سردسیر مانند گردود و انگور و سیب بخوبی بعمل میآید و بدیهی است وجود دریاچه بختگان و ارتفاعات زیاد در ملایمت هوای این ناحیه بیشتر تأثیر میکند تا اختلاف عرض جغرافیائی ـ در قسمتهای جنوب و جنوب خاوری هوای شهرستان گرم بود منتهی اندازه گرما در دهستانهای اطراف داراب ملایم و هر قدر بطرف جنوب و دشت ایزد خواست نیزدیکتر شویم بشدت گرما افزوده خواهد شد.
آب شهستان در قسمتهای شمالی از چشمه و قنات و در قسمتهای جنوبی مخصوصاً دشت ایزد خواست چشمه و قنائی وجود ندارد و اغلب از باران استفاده میشود و زراعت نواحی مزبور اکثر دیمی است.
فسا: نام یکی از بخشهای چهار گانه شهرستان فسا و مرکز دهستان حومه بوده حدود آن عبارتست از: شمال بخش اصطهبانات ـ از خاور بخش داراب ـ از جنوب بخش کردیان شهرستان جهرم ـ از باختر بخش سروستان شیراز این بخش در شمال باختری شهرستان واقع هوای آن معتدل مایل بگرمی و آب مشروب و زراعتی از قنات و چشمه و چاه است محصولات عبارت است از، غلات ـ پنبه ـ حبوب و در بعضی قراء دهستان شیب کوه خرما نیز بعمل میآید.
شغل اهالی بخش: زراعت ـ گله داری ـ کسب ـ زبان فارسی و ترکی ـ مذهب شیعه اثنی عشری است.
از پنج دهستان: حومه ـ شیب کوه (زاهدان) نویندگان ـ شش ده ـ قره باغ ـ رونیز ـ جنگل ـ تشکیل شده مجموع قراء و قصبات آن نود و هفت و نفوس در حدود پنجاه هزار (50000) نفر میباشد ـ ایل عب و باصری در دهستان حومه فسا قشلاق میکنند.
فسا: شهر فسا مرکز شهرستان فسا و یکی از قدیمیترین شهرهای ایران است کهب نای آن بطور یقین به عصر قبل از اسلام و ساسانیان مربوط میشود و در حدود صد و هفتاد هزار نفر جمعیت داشته است ـ از خرابههای شهر قدیمی تل ضحاک در دو کیلومتری شهر فعی موجود است همچنین آثاری در تنگ رو نیز مشهود است ـ فاصله این شهر تا شیراز 164 و تا جهرم 70 و تا سیرجان 318 کیلومتر است هوای شهر معتدل مایل بگرمی است و آب مشروب آن از دو رشته قنات و چاه و روشنائیش بوسیله برق تأمین میشود.
کلیه ادارات دولتی و شعبه بانک ملی در این شهر وجود دارد و حدود سیصد باب دکان و مغازه و یک دبیرستان و پنج دبستان نیز دارد ـ جمعیتش مطابق آخرین آمار هشتهزار و سیصد (8300) نفر است ـ شغل اهالی: تجارت ـ پسله وری ـ زراعت صنعت گیوه و ملکی دوزی ـ زبان : فارسی ـ مذهب شیعه ـ بوسیله شوسه به شیراز ـ سروستان ـ جهرم ـ لار ـ داراب ـ سیرجان ـ اصطهبانات و نیریز مربوط است.
[2] ـ رجوع شود بفارسنامه ناصری.