حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
19 فروردین 1398, 17:49
آقای اسمعیل اشرف شیرازی فرزند میرزا حبیب الله خان مستوفی شیرازی.
از فضلاء و شعراء و مؤلفین معاصر است، در سال هزار و دویست و نود در شیراز متولد شده، مادرش دختر مرحوم شاهزاده جمال الدین میرزا قاجار است، خانواده های پدری و مادری او از معاریف شیراز هستند.
تحصیلات ابتدائی و دوره اول متوسطه را در شیراز بپایان رسانیده و علوم ادبیه و عربیه را در محضر اساتید فن خاصه مرحوم حاج شیخ یوسف حدائق کازرونی آموخته است، آنگاه بطهران رفته و دورة دوم متوسطه را در کالج امریکائی طهران تحصیل کرده است، و بدریافت گواهینامه نائل شده.
در آغاز ال 1313 بخدمت دولت وارد شده و تا سال 1316 در اداره آمار و ثبت احوال شیراز و سپس تا سال 1318 در شرکت نفت شعبه شیراز و بعداً در شهرداری شیراز سمت ریاست دو اثر مختلفه را داشته است و اکنون دوازده سال است که ریاست دبیرخانه شهرداری را دارد ـ و مورد توجه و اعتماد اولیاء امور شهرداری است.
آقای اشرف علاقه شدید بادبیات دارد و در سال 1315 در انجمن ادب شیراز (که در آنوقت تحت ریاست مرحوم روحانی وصال اداره میشد) نام نوشت و پس از اندک زمان باتفاق آراء بسمت دبیری انجمن انتخاب شد، و چون مرحوم روحانی بطهران رفت و در آنجا وفات یافت، آقای اشرف علاوه بر دبیری انجمن اداره جلسات انجمن را عهده دار شد و هم اکنون جلسات هفتگی انجمن مزبور در خانه مشار الیه تشکیل میشود ـ و تا کنون موفق بتصحیح و تحشیه کلیات سعدی و دیوان ظهیر فاریابی شده است.
صاحب ترجمه بیست و پنج سال است که در جرائد شیراز و طهران و مشهد و اصفهان مقالههای متعدد ادمی ـ تاریخی ـ اجتماعی ـ و انتقادی با قلمی شیوا نوشته و مینویسد.
تألیفاتش: 1ـ تفرّج بوستان (تحقیق در بوستان سعدی)
2ـ نغمات موزون (شامل غزلیات و قصائد هموزن و هم قافیه اشعار شیخ سعدی و خواجه شیراز است) قسمتی از آنها در سالهای 1328 و 1329 شمسی در روزنامه استخر شیراز چاپ شده است. از اوست:
(تنها تو)