حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
22 تیر 1398, 12:51
مرحوم حاج شیخ یوسف حدائق مجتهد: شیرازی فرزند شیخ ابوالحسن کازرونی بحرانی
از علماء و دانشمندان مشهور معاصر بود ـ در سال هزار دویست و نود و یک در شیراز متولد شد و پس از تحصیل مقدمات در مدرسه حکیم بفقه و اصول پرداخت آنگاه بعراق عب رفت و در حوزة درس حاج میرزا محمد حسن مجدد شیرازی به تکمیل تحصیلات خود مشغول گشت ـ پس از فوت مجدد بکربلا رفت و در محضر درس سید اسمعیل صدر اصفهانی حضور یافت کذلک از درس مرحوم آخوند مولی محمد کاظم مجتهد خراسانی نیز استفاده کرد ـ مقدمات و حکمت الهی را از مرحوم شیخ احمد شیرازی در نجف آموخت و در سال هزار و سیصد و هیجده (1318) بشیراز برگشت ـ و برای تکمیل معقول بحوزه درس مرحوم حاج سید علی حکیم کازرونی رفت و بدین علم نیز دست یافت ـ علم حدیث را هم قبلا در عراق عرب در خدمت مرحوم حاج میرزا حسن مجتهد نوری آموخته و از او اجازه گرفته بود ـ پس از ورود بشیراز و تکمیل معقول ـ مدرسه مقیمیه را که از مدراس قدیم شیراز بود مرمت کرد و در مدسه منصوریه مشغول تدریس شد و پس از چندی برای سیر و سیاحت بمصر رفت و در مراجعت مقداری کتب اجتماعی و علمی حدید با خود آورد و در شیراز نشر داد و بدین وسیله چشم و گوش طلاب علوم دینیه را باز و آنها را بتحصیل علوم جدیده تشویق کرد ـ و همت خود را بتعمیر مدارس و مساجد قدیمه گماشت و مدرسه حکیم و مسجد عتیق را عمارت کرد و حرم سید علاء الدین حسین را نیز مرمت نمود ـ و البته تعمیرات بوسیله تشویق اهالی بعمل آمد والا خودش مردی درویش و تهی دست و بی اعتنا بمال دنیا بود و قدرت کمک مالی نداشت.
مرحوم حدائق تا آخرین روز حیات خود در مدرسه منصوریه تدریس میکرد و بافاده و افاضه مشغول بود ـ نگارنده در شیراز خدمتش رسیده و از محضرش استفاده کرده است و او را فرزندی دانشمند است بنام ضیاء الدین ابن یوسف که ترجمهاش خواهد آمد ـ
حدائق در ماه شوال هزار و سیصد و شصت و دو مطاق مهر ماه 1322 شمسی لبیک حق را اجابت گفت.
از راست بچپ نشسته نفر دوم: مرحوم فقیر اصطهباناتی نفر سیم: مرحوم محمد علی بامداد ـ نفر چهارم: مرحوم حاج شیخ یوسف حدائق
ایستاده نفر دوم از طرف راست مرحوم حاج آقا مجتهد شیرازی