حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
28 آبان 1396, 22:13
وی فرزند حاج محمد کریم خان ( 1225 ج 3 ش 359) و خود از علما و بعد از برادر خود حاج محمد خان جانشین او و مرجع سلسلة شیخیه در زمان ما گردید، و همانا او در هفتم ماه رجب الفرد اینسال، چنان که در «فهرست کتابخانة رضویه 4: 283» نوشته ـ مطابق ـ (...) دلو ماه برجی ـ از بطن دختر شاهزاده محمد قلی میرزا ملک آرا متولد شده، و مادر مادر او که زن محمد قلی میرزا باشد ـ چنانکه در «فهرست کتب مشایخ: 32» نوشته ـ دختر شاهرخ میرزا ابن رضا قلی میرزا ابن نادر شاه بوده، و مادر او که زن شاهرخ باشد دختر شاه سلطان حسین صفوی بوده.
و بهر حال. حاج زین العابدین خان چندین کتاب تألیف کرده، اول کتاب «ایضاح الاشتباه» در توضیح و تصحیح عقائد و آراء شخیه. دویم کتاب «صاعقه». سیم کتاب «صواعق البرهان» و این هر دو در رد بابیه است و در «مقالات الحنفا» ذکر شده. چهارم شرح این عبارت از «فقه الرضا (ع)»: و انو عند افتتاح ذکر الله و ذکر رسول الله (ص) الخ. انجام تألیف آن 3 شنبه 6 شعبان سنه 1324 . پنجم کتاب «اجوبة المسائل» و این هر دو را در فهرست کتابخانه رضویه 5: 588 » ذکر کرده.
و او پس از مدت هشتاد و سه سال و نه ماه قمری و بیست و هشت روز عمر، در یک شنبه پنجم ماه جمادی الاولی سنه 1360 هزارو سیصد و شصت ـ مطابق 11 خرداد ماه باستانی وفات کرده و در کربلا در رواق روضة مطهرة حسینی (ع) دفن شد. و فرزندش میرزا ابوالقاسم خان هم از علما و فقهاء این فرقه است که پس از پدر جانشین او گردید و «رسالهئی در فلسفه» و «کتابی در مسئله نماز و روزه عرض تسعین» که شش ماه شب و شش ماه روز است تألیف کرد که در شب شنبه 11 صفر شنه 1366 از تألیف آن فارغ شده و او نام خانوادگی خود را ابراهیمی نهاده و در ذی الحجه سنه 1371 بمکه رفته، چنان که در «نابغة علم و عرفان: 408» در پاورقی فرموده. رجوع شو دبسال (1314)