حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
15 اسفند 1396, 23:57
از اکابر علماء و فقها عظام بوده. ملّا شفیعا در روضهی بهیّه در شأن او میفرماید:
منهم الفاضل العالم المحقّق المدقّق ذوالملکة القویّة و السّلیقةالمستقیمة الا لمعی الا ورعی اللّوذعی الّذی فی عصره بدر مضیئیء الشّیخ عبد الحسین الطّهرانی و هو من اجلّة العلماء الاعلام و من المجتهدین العظام مرجع للخاصّ و العامّ و معتبر عند الوزراء و السّلطان و هو وصیّ الامیر الکبیر میرزا محمد تقی خان الوزیر للسّلطان ناصر الدّین شاه القاجار دامت دولته فی الطّهران و هو الآن امین للسّلطان المذکور فی تعمیر الرّوضة المطهّرة و القبّة المنوّرة لسیّدنا سیّد الشّهداء علیه و علی جدّه و ابیه و امّه و اخیه و اولاده الطّاهرین الف تحیّة و سلام و مشغول بالتّدریس و التّعلیم للطّالبین فی کربلاء المشرّفة و له مدخلیّة تامّة فی الامور العامّة علی معین البرّ و التّقوی و معین علی الفقرآء فهو کهف للأرامل کثّر الله فی الفرقة النّاجیة امثاله. انتهی.
صاحب مآثر میفرماید: مجتهدی فاضل و به قبول عامّه نایل بود در دولت عثمانی نیز اعتباری معتدّ به داشت. ولات و حکام عراق او را احترامی عظیم مینهادند بر اکثر تعمیرات و تاسیسات عتبات عالیات از جانب اعلی حضرت اقدس همایونی سمت مواظبت و مراقبت داشت مدرسه و مسجدی که از مال الوصایا امیر نظام اتابک اعظم میرزا تقی خان در طهران ساخته دائر است و به اجتماع افاضل طلّاب عامر شکر الله مساعیه انتهی کلام صاحب المآثر.
و این بزرگوار کتابخانه عظیم الشأن داشت که جامع کتب اکثر فنون بود وقتی که جناب آیة الله فی العالمین مولانا السیّد حامد حسین فردوس ماب طاب ثراه صاحب عبقات الانوار به زیارت عتبات عالیات مشرّف شده بودند با جناب شیخ مرحوم ملاقی شدند و از کتابخانه شان نقل بعضی کتب حاصل فرمودند که هنوز کتابخانه عامرهی آن جناب طیّب الله مضجعه موجود است.
از آن جمله کتاب المناقب اخطب خوارزم که بر ظهر نسخه اش آن جناب به دست مبارک خود این عبارت ثبت فرموده اند:
کتاب المناقب لموفّق بن احمد المکّی البکری الخوارزمی استنسخناه فی الارض المقدّسة کربلاء فی شهور سنه من الهجرة النّبویّة من نسخة کانت عند العالم العامل الفاضل الکامل زبدة الفقهاء عمدة النّبلآء المجتهد النّحریر الصّدر الشّهیر الشّیخ عبدالحسین الطّهرانی دامت ایّامه.
و ثقة الاسلام علامه نوری ایّدالله تعالی در بعضی تصانیف خود خیلی تبجیل و تعظیم این بزرگوار فرموده، چنانچه در کتاب لؤلؤ و مرجان به تقریبی میفرماید: که به خاطر دارم در ایّام مجاورت کربلاء معلّی استفاده از علّامه عصر خود شیخ عبدالحسین طهرانی طاب ثراه که در تبحّر و فضل و اتقان عدیلی نداشت سیّد عرب روضه خوانی از حلّه آمد و پدرش از معاریف این طایفه بود و اجزاء کهنه از میراث پدر داشت خدمت شیخ استاد آورد انتهی، اوردنا نقله فی هذا المقام و نقلت هذه الحکایة فی ترجمة الفاضل الدّربندی علی الکمال و التّمام. انتهی مختصرا.