حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
19 اسفند 1396, 8:7
زادها الله شرافةً و مزیّةً
صاحب مآثر میفرماید که از جمله فحول و رجال صنا دیدار باب فضل و کمال است مقتبل عمر و شرح شباب در اکتساب معارف و اقتناءِ آداب گذرانیده به موجب شجره معتبره که زیارت شد نژادش به امیر سیّد حسین کرکی عاملی مشهور به خاتم المجتهدین دختر زاده محقّق ثانی میرسد و آن بزرگوار پس از دولت صفویّه و شیوع تشیّع و طریقه جعفریّه از جبل عامل به ایران آمد و مقدمش به تکریم تمام تلقّی شد تولیت عتبات مقدّسه ممالک محروسه مثل مشهدالرّضا و معصومه قم و عبدالعظیم الحسنی علیهم السّلام و مزارات اردبیل با وی تفویض و توکیل گردید خود و اولادش همی در تولیت آن بقاع و قیمی آن قباب میپرداختند از این سلاله مطهّره است میرزا سیّدمحمّد متولی مشهد مقدّس که او را رجال دربار دولت نادری در سنه 1163 بعد از معزولی و مکحولی شاهرخ میرزا به مناسبت دخترزادگی شاه سلیمان، شاه سلیمان ثانی خواندند و به پادشاهی برداشتند و بالجمله صاحب این عنوان کارهای ریاست را همی به وراثت میسازد لاجرم این تشریف بر وی نیک میبرازد.
انّ السّری اذا سری فبنفسه و ابن السّری اذا سری هما انتهی.