حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
15 اسفند 1396, 20:57
از مشایخ کبار و فضلای نامدار صاحب قوّت قدسیه و مالک ملکات ملکیّه بود.
صاحب تذکره آورده که آن جناب در مزید فضل و کمال اجتهاد و علوّ منزلت جلالت قدر از سایر مجتهدین عرب و عجم ممتاز بوده و در اصفهان تشریف داشت حاوی معقول و منقول و جامع فروع و اصول و مرجع علماء فحول بود سایر علماء زمان و مجتهدین دوران اذعان علمیّت و افضلیّت و اکملیّت آن جناب دارند و او مستند عرب و وعجم بوده و منبع محامد و محاسن و مجمع فضائل لا تعدّ و لا تحصی و معدن شرف و جلالت مخزن کمال علوّ منزلت بود احدی از علماء متقدّمین و متأخّرین را این قدر مرجعیّت که آن جناب داشت اتّفاق نیفتاد حتّی که سلاطین زمان را مجال مخالفت فرمان نبود خاص و عام به خلوص ارادت و حسن عقیدت معترف فضل و کمال او و رؤسای انام به کمال اطاعت در سایهی جاه جلال او بودند. ریاست دینی و دنیوی و زعامت صوری و معنوی داشت. اعانت فقراء و مساکین و انجاح حوائج مؤمنین از اموال خود میفرمود بلکه به انواع وجوه اکثر اموال خود را به مصارف وقف در آورده مجتهد عصر علی الاطلاق و فقیه ثقه خوش اخلاق و در مرجعیّت و کمال شهرهی آفاق اعجوبهی زمان نادرهی دوران بود اگر چه در این قرب زمان در سایر بلاد اسلام خصوصا دیار عجم مجتهدین بسیار و فقهاء بی شمار بوده اند لکن آن جناب بر همه توفّق و ترجیح داشت و اکثر اهل زمان سعادت اندوز شرف تقلید او بودند.
حاج ملا شفیعا به تقریب ذکر اساتذه خود آورده:
استجزت عن جملة من المعاصرین اجلّهم و اعلمهم و افضلهم السیّد السّند و الرّکن المعتمد الامام الأجلّ الاعظم البحر الزّاخر و السّحاب الماطر الفائق علی الاوائل و الاولخر الحاجّ السّیّد محمد باقر بن محمد تقی الرّشتی الشّفتی.
بالجمله جناب حاجّ موصوف پیش جماعتی از علماء متبحّرین تحصیل علوم فرموده از جمله آن سیّد محقق عالی آقا سیّد علی طباطبائی و حضرت مولانا بحرالعلوم حضرت مولانا محمد مهدی و حضرت سیّد استاد آقا سیّد محمد طباطبایی گویند.
شنیده ام که در مجلس درس آقا باقر بهبهانی قدّس سرّهم در اوائل تحصیل خود تیمّنا و تبرّکا حاضر شده بود و هم پیش محقق و مدقّق حضرت شیخ جعفر نجفی و محقق میرزا ابوالقاسم قمی و حضرت آخوند ملا مهدی نراقی این است ملخّص بعض عبارات روضه و بعد از آن احوال جناب سید طاب ثراه بالتفصیل نوشته من شآء فلیرجع الیه.
گویند که هر گاه برای نماز جماعت تشریف میآورد چندین هزار مردم برای اقتداء به آن جناب مجتمع میشدند و در هر هفته یک روز به جهت مرافعه و محاکمه و قطع فصل دعاوی مجلس عام قرار داده بودند و در آن روز کثرت حضّار و طالبان حکم به حدّی میشد که از صبح تا شام سوای وقت نماز فرضیه فرصت یک لمحه نمی یافت.
تصانیف بسیار دارد که هر یک شاهد کمال تبحّر او در احکام فقهیّه و قوّت اجتهاد او در مسائل دینیّه است، از آن جمله:
و دیگر رسائل کثیره ایست بلکه گویند که بیست و سه رساله محض در احوال رجال تصنیف فرموده، از آن جمله چندین رسائل منفرده در احوال ابوبصیر و غیره است. در میان تلامذهی آن جناب جمعی کثیر از علماء به هم رسیده.
از آن جمله فرزند ارجمندش مجتهد جلیل القدر مولانا سیّد اسدالله که قائم مقام والد نامدار خود است کما سیأتی ذکره ان شاءالله تعالی.
و از جمله ایشان سید صدرالدین عاملی داماد شیخ جعفر نجفی است که نزد جناب سید به غایت معزّز و مکرّم بوده کذا قیل.
و هم صاحب تذکره آورده است که آن جناب تا قریب این ازمنه در حیات بود وفاتش در روز یک شنبه سوم شهر ربیع الثانی سنه یک هزار و دو صد و شصت هجری بعد از ظهر در بلدهی اصفهان واقع شد و در مسجد خود که الحال معروف به مقبرهی حاجی است موفون گشت، گویند که عمر شریفش قریب هفتاد سال بود رضوان الله علیه.