حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
21 دی 1396, 4:41
وی علام عامل فاضل کامل صاحب الفضل البهی الشرف السنی بوده، از جناب آیة الله فی العالمین مولانا السید دلدار عی طاب نژاه تحصیل علوم نموده چنانچه در آئینه حق نما مذکور است که سید تعزیر و فاضل خبیر سید یاد علی مدت مدید باستفاده علوم از جناب مجتهد زمانی دام ظلّه مشرف و مستفید گشته و کتاب قواعد و غیره از کتب بحضور معلی گذرانیده چند سال است باعتزال و ترک حضور خدمات استاد معظم پرداخته با وجدیکه بنی اعمام آنجناب است و مدتی بشرف تلمذ آنجناب افتخار میکرد الحال علم خلاف برافراشته انتهی.
و در کشف الحجب مسطور است: تفسیر القرآن موسوم بمنهج السّداد للسید یاد علی النصیر آبادی، انتهی.
و در حصن متین در ذکر تلامذة جناب غفران مآب مذکور است:
و منهم السید یاد علی کان من اقرباء السید العلامة طاب ثراه علما کاملا فقیها جیدا مدققا محقّقا و کان قد اعتزل عن لقائه فی الاواخر لبعض الوجوه و توفی 1253 ثلث و خمسین بعد المأتین و الالف من الهجرة المقدسة فی عهد سلطان محمد علیشاه.
و دفن فی مکانه و هو متصل من الباب الرومی.
و تلمّذ والدی الماجد منه فی المعقولات. انتهی.