حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
16 اسفند 1396, 6:9
وی فاضلی نحریر و عالمی با توقیر در علوم حکمیّه و فنون فلسفیّه کوی سبقت از اقران عصر خود ربوده خواهرش در حبالهی عقد حجة الاسلام آقا سیّد محمد باقر رشتی بوده و حاجّ سیّد عبدالله فرزند آقا سیّد محمد باقر خواهر زاده آن جناب بوده و بعید نیست که جناب سیّد اسماعیل از آقا محمد باقر رشتی هم استفاده کرده باشد. بالجمله سیّد موصوف تذکرة العلماء به تقریب ذکر علماء اعلام از تلامذه مصنّف جواهر الکلام گفته و علماء نامدار و فقهاء کبار بسیار در کربلای معلّی و نجف اشرف از تلامذه آن جناب اند، از جملهی ایشان فاضل کامل عالم جلیل ربّانی سیّد اسماعیل طباطبائی اصفهانی است که در سنه یک هزار و شصت و یک هجری در بلدهی لکهنو صانها الله تعالی تشریف آورده بود روایت از جناب شیخ ممدوح داشت و به تصنیف شرح درّه منظومه جناب بحرالعلوم سیّد مهدی طباطبایی مصروف بوده بعد از یک سال مراجعت به سوی آن بلاد فرمود اجازه روایت از جناب شیخ ممدوح داشت. انتهی.
و سیّد موصوف تا زمانی که در این بلده اقامت داشت به تدریس و افادهی مشتغل بوده و علماء این جا مثل سلطان العلماء و سیّد العلماء به تعظیم و احترام آن جناب کوشیدند خصوصا با جناب آقا سیّد علی شاه طاب ثراه که سلسله مودّت و دوستی استوار داشت و جمعی از افاضل مثل اخوین جلیلین عالمین عاملین جامع الرّیاستین الآمیرزا عالیجاه والا میرزا والا جاه و فاضل نبیل سیّد مهدی شاه کشمیری و مرحوم سیّد عبدالله و ملّا جواد کشمیری در حلقهی ارادت و مجلس درس او حاضر شده استفاده علوم مینمودند درس اصول فقه و شرح هدایت حکمت میفرمود و از تصانیف اوست حاشیه بر شرح هدایه ملاصدرای شیرازی بر مصنّفات بالتّکریر.