حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
16 اسفند 1396, 6:5
وی از اکابر اخباریین متاخرین در فنون مختلفه و علوم شتّی اظهار ملکه خود مینمود چون وسعت نظری داشت لهذا ابناء عصر خود را خصوصاً اصولیّین به نظر استحقار میدید مصنّفاتش اگر چه متعدد است لکن از پایهی تحقیق نازل است در رطب و یابس صحیح تفرقه نمی کند در مذهب اخباری تعصّب متجاوز از حدّ داشت،
از تصانیف او است: معلول العقول فی جواب اساس الاصول لغفران مآب طاب ثراه و شهاب ثاقب نقض فیه بعض رسالة ابی القاسم القمی کتاب الرّجال اسمه نتیجة الخلف کشف القناع عن عور الاجماع ذکره فی المعاول.
و نیز از مصنّفات اوست جواب تحفهی شاه عبد العزیز دهلوی موسوم به سیف مسلول الملقّب بالصّارم التبار، جواب باب اول و دوم تحفهی اثناعشریّه و در کشف الحجب مسطور است سیف الله المسلول علی مخربی دین الرّسول الملقّب بالصّارم البتار لفذالفجّار وقطّ الاشرار لابی احمد محمد بن عبد النّبی بن عبد الصّانع النّیسابوری الاکبر آبادی. قتل فی احدی الربیعین سنه اثنی و ثلثین و مأتین بعد الالف و هو جواب التحفة الاثنا عشریة بعد العزیز الدّهلوی رأینا منه الباب الاول و الثانی صنّفه لاجل نوّاب سراج الدّوله رئیس الامراء عبد الحسین خان القریشی انتهی