حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
25 فروردین 1398, 18:48
سنگلچی محله ایست در طهران وی از علماء عظام و مجتهدین کرام طهرانست و جناب سید حسن صدر تعریفش فرموده.
الحاج السید محمد بن السید صادق السنگلچی وی از علماء فخام و مجتهدین کرام طهران است جناب سید حسن صدر تعریفش نموده السید سبط حسین بن السید رمضان علی:
ابن قاضی قربان علی ابن قاضی نعمة الله ابن قاضی عصمة الله النقوی الجائسی فاضل جلیل عالم نبیل ذکی الطبع حدید الذهن در بیستم ماه ذی الحجه سنه 1286 هجری در لکهنو متولد شد تحصیل علوم از علماء کرام لکهنو که همه از اعزااین بزرگوارند نموده علوم عقلیه از جناب مولانا السید محمد حسین بن مولانا السید بنده حسین طاب ثراه و از جناب السید ابوالحسن بن مولانا السید بنده حسین طاب ثراه هما که احوال همه بزرگوار علیحده مرقوم گشته و این هر دو بزرگوار خال صاحب ترجمهاند و فقه و اصول را بخدمت جناب السید علی محمد الملقب بتاج العلماء بن سلطان العلماء اخذ نموده و این جناب جد مادری این سید جلیل است و علوم ادبیه را بخدمت جناب السید محمد مهدی الملقب بادیب که صهر سر کار جناب فردوس مآب است تحصیل نموده بود بعد عازم کربلاء معلی گشته و در سال یکهزار و سه صد و نه سفر نموده بقصد مجاورت رحل اقامت در آنجا انداخت و الحمدالله تا حال در آنجا مقیم است و در ارض مقدسة حائر بخدمت جناب الحاج محمد حسین الشهرستانی حاضر گردید و تا آخر عمر حاج مذکور بخدمت او بسر نمود و علم فقه و اصول از آنجناب اخذ نمود تا جناب مرحوم اجازه دادند و نقل بعض عبارات اجازه در آخر ثبت خواهم کرد و از راقم الحروف با ناب سید موصوف با هم اتحاد است قریب یکسال شده که از جانب دولت انگلیسیه کار تقسیم هندی که پنجصد روفیه شهریه است تفویض شده و جناب سید در زمره علماء معدود است و از جناب سلطان العلماء قرابت قریبه دارد چرا که یک پسر سلطان العلماء که نامش السید غلام حسین المرحوم بود جد سید مذکور است از طرف مادر و از مصنفات اوست شرح صومیه اثنا عشریه شیخ بهائی استدلالی عربی عذب الله المصقول رد معاول العقول در اصول عربی کتابیست بس ضخیم و رساله در رد عبدالحی در تزجیح و تعدیل عربی رساله در ولایت بالغة رشیده، عربی رساله در منجزّات مریض عربی رساله در نظر کردن بر زن اجنبیه موسوم بفرائد الابکار تحقیق الادله در مباحث الفاظ در اصول عربی که کتابیست مبسوط تنقید الاصول در اصول در ادلّة عقلیه عربی ابن هم مبسوط است منهاج الاحکام در فقه عربی کتاب الطهارة و الصلوة و الصوم در قالب تصنیف آمده باقی ابواب را تا حال ننوشته.
نقل بعض عبارات اجازة صاحب ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله الذی شید دعائم الدین بالعلماء العاملین و نورّ بهم معالم الشرّع المبین و الصلوة و السلام علی سید المرسلین و اشرف النبین و آله الطاهرین و عترته الطیبین اما بعد فلقد من الله سبحانه علی ببقاء السید السند الجلیل النبیل العالم الفاضل و المجتهد الکامل مرکز دائرة الفهم و الکمال و قطب کرة الشرف و الجمال صاحب السلیقة النقاد و الفوة الوفادة و الذهن القویم و الفهم المستقیم البالغ درجة الاجتهاد و الصاعد علی ذروة السداد و المالک ازمه التحقیق و الجامع المراتب التدقیق الحیر الزکی التقی جناب المولوی السید سبط حسین بن السید رمضانعلی النقوی ادام الله فضله و قد حضر عندنا برهة من الزمان فی الحائر الحسینی علی مشرفه السلام ثم انّه قد استجازنی طلباً لاتّصال السند الی الأئمة الاطهار علیهم صلوات الله الملک الجبار و لما رایته اهلا لذلک اجزته له ان یروی عنی ما صحت لی روایته من کتب الاخبار سیما الکتب الاربعه المشهرة فی الاقطار: الکافی و الفقیه و التهذیب، الاستبصار، و الوافی، والوسائل، و البحار، و غیرها من کتب الفقه و الاصول و الغة و غیرها بحق الاجازة عن المشایخ العظام منهم: والدی العلامة سید العلماء و سند الفقهاء العالم الربانی الحاج میرزا محمد علی الحسنی الشهرستانی طاب ثراه الخ.
و اوصیه بالتقوی و الاحتیاط الذی هو طریق النجاة من مزلة الصراط و ان لا ینسانی من الدعاء فی الخلوات و اوقات الصلوات کمالا انساه انشاء الله تعالی.
حرره بینماه الداثرة اقل خلق الله سبحانه العبد الجانی الفانی محمد حسین بن محمد علی الحسین الحائری الشهرستانی عفی عنه صبیحة یوم الاربعاء الثالث و العشرین من شهر ذی الحجة الحرام سنه 1311 الف و ثلثمائه واحدی عشر من الهجرة الشریفة و مضی فی ثمان خلون من جمادی الثانیة سنه 1371.
الشیخ حسین بن الشیخ زین العابدین المازندرانی وی از مشاهیر علماء کرام و مجتهدین عظام کربلاء معلی است تحصیل علوم بپدر بزرگوارش منتهی میشود و از مصنفات اوست حواشی بر ذخیرة المعاد که چاپ شده و غیر ذلک و هم مرجعیت دارد و عمرش در سنه 1321 از پنجاه متجاوز است.