حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
25 فروردین 1398, 18:48
وی از فضلاء صالحین و نبلاء مقدسین متورع و مقدس و عالم بوده تحصیل علوم عقلیه و نقلیه نزد جناب سید علی محمد الملقب بتاج العلماء بن سلطان العلماء نموده و از او اجازت دارد چنانچه جناب تاج العلماء در اجازة خود که برای او نوشته بود میفرماید:
العالم العامل و الفاضل الکامل عمیق الفکر دقیق النظر ذو الذهن الوقاد و الطبع النقاد مستوعب العلم عن معقول و منقول مستجمع فرآئد الفوائد من الفروع و الاصول و الورع القدیس المحتاط سالک مسالک الاجتهاد و الاستنباط البری من کل مین و شین المولی الاولی السید علی حسین الزنجیفوری ایده الله و حماه و بلغه غایة مناه و قد کنت مدّة مدیدة و ازمنة عدیدة اثق به و اعتمد علیه و احسن الظّنّ الیه حتی حضر مجلس درسی و عرض علیّ بعض رسائله الدقیقة و تحقیقاته الانیقه مستصلحاً منی مواضع زللها و مظانّ خللها فتا مّلتها فاذا هی بریة عن ثواب العوائب بل کأنها نجوم ثواقب ثم اخبرته بمسائل متفرقة دقیقة و مباحث و شیقة انیقة فوجدته بحمدالله عزیزا لا طلاع و طویل الباع و اوحد الزمان وقائق الامثال و الاقران فحمدت لله سبحانه علیه و دعوته ان یحقق له زاد فضله آماله و کثر فی الفرقة الحقّة المحققة امثاله.
و اجزت له حرسه الله ان یروی عنی کما صح لی روایته و حصل لی وایته و جازلی اجازته فی المعقول و المنقول و الفروع و الاصول و کتب التفسیر و الکلام و اسقار الاخبار المنتهیة الی سید الانام و عترته الکرام علیهم الصلوة و السلام و سائر مصنفات علمائنا الاخیار لا سیما للاصول الاربعة المحمدین الثلثة الاوائل الکافی و الفقیه و التهذیب و الاستبصار و الجوامع الثلثة الاواخر الوافی و الوسائل و بحار الانوار و مما یحذو حذوها کالعوالم و مطالع الانوار و جمیع ما یرد منی فی قالب التصنیف و التالیف من کتب و رسائل و تعلیقات و مسائل لا سیما کتابنا الموسوم بفرائد الاحکام الملقب بعماد الاجتهاد و لتکون اجازة تامة کافیة و رخصته عامة وافیة بحق طرفی الشهیرة و سلاسلی العزیزة الکثیرة عسیر الاحصاء و الاستقصاء و ذکر فضل الله یوتیه من یشاء الخ انتهی.
و جناب مولانا مرحوم در اواخر ماه مبارک رمضان المبارک در سنه 1311 یکهزار و صه صد و یازده هجری بعالم بقا ارتحال نمود.
و از جملة مصنفات اوست کتاب لسان الصادقین فی شرح الاربعین در آخرین کتاب اجازة مطوله آن مرحوم ثبت است و ن یز ک تاب مذکور مکرر مطبوع هم گردیده انتهی.