حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
11 آذر 1397, 15:6
افتخار شیعه بود و ساتظهار شریعت، مقام فقاهتی عالی داشت. به جلالت قدر و عظمت شأن و رفعت منزلتش در زهد و تقوی کسی نمیرسید.
مکرر به شرف زیارت جمال مبارک حضرت بقیة الله فی الارضین و حجة علی الخلق اجمعین عجل الله فرجه و سهل مخرجه فایز گردید و فزون از یکصد هزار اعراب عراق را مستبصر ساخت.
و در فقه و اصول و کلام و توحید تصانیف پرداخت. کتابی که او در اثبات نجات از برای فرقة امامیه تصنیف کرده بهترین کتبی است که د ر تعیین فرقة ناجیه نوشته شده. کرامات و مقامات او بسیار میباشد. شطری از آنها در دارالسلام و کلمة طیبه و جنة الماوی و نجم ثاقب که جمله از آثار سرکار شریعتمدار حافظ طبرسی نوری، دام ظله، است در قلم آمده.
مراتب و درجات این سید اجل از آنها محقق میگردد. اصل تکمیل و تربیت او به توجهات عم اکرمش علامة زمانه آقا سید محمد باقر قزوینی صاحب قبة مقابل مزار شیخ صاحب الجواهر در نجف شده.
و این آقا سید محمد باقر قزوینی همیشیره زادة آقا سید محمد مهدی بحر العلوم و صاحب اسرار او بوده است.
بالجمله حاج سید محمد مهدی حلی مذکور به تاریخ دوازدهم ربیع الاول سال یکهزار و سیصد هجری در مراجعت از حج در پنج فرسخی سماوه تقریباً رحلت فرموده.