حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
16 اسفند 1396, 1:20
آن فقيه بزرگ، صاحب تأليفات فراوان در فقه، حديث، كلام، رجال، تاريخ، شعر و ديگر علوم بود. به قول علامه سيد محسن امين: «او پيشواي رجال و حديث، با تتبعي گسترده، دانستنيهاي بسيار و حافظهاي شگرف بود. هيچ كس از او پرسشي نميكرد، مگر اينكه او را به جاي آن مطلب در كتابها، با ذكر شماره صفحه حواله ميداد».[1]
مهمترين تأليف وي، كامل كردن عبقاتالانوار پدرش مير حامد حسين است. مير حامد حسين، خود، مجلدات حديث غدير، حديث منزلت، حديث ولايت، حديث تشبيه و حديث نور را نگاشت، اما عمر پربارش به سر رسيد و كار عبقات به اتمام نرسيد. از اينرو، سيد ناصر حسين، به تكميل آن همت گماشت و مجلدات حديثالطير، حديثالباب، حديثالثقلين، حديثالسفينة و حديث «انا مدينة العلم» را نوشت. اين كتابها به زبان فارسي بود و در هند به چاپ رسيد. نيز حديث ثقلين، در شش جلد به اهتمام آيتالله سيد محمدعلي روضاتي در اصفهان چاپ شد.
همچنين متن همه آنها با تعريب و تلخيص استاد محقق، سيد علي حسيني ميلاني به چاپ رسيد. اين كتاب، همان كتاب نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار است كه تلخيص، تحقيق و تعريب تمام مجلدات عبقات ـ نوشته ميرحامد حسين، سيد ناصر حسين و سيد محمد سعيد ـ در 20 جلد چاپ شد.
از ديگر كتابهاي علامه سيد ناصر حسين، ميتوان به كتابهاي ذيل اشاره كرد:
«خدمتي را كه شما براي اسلام انجام دادهايد، آنقدر بزرگ است كه به هيچ وجه قابل ارزيابي نيست؛ و براي من، شما واقعاً خضر راه بوديد؛ چون من مدت سه روز بود كه درباره يك موضوع - در انساب سمعاني - سرگردان بودم، ولي شما با يك چشم به هم زدن، مرا به منزل مقصود رسانديد»؛[16]
[1]. همان.
[2]. الذريعة، ج 1، ص 95.
[3]. مطلع انوار، ص 671.
[4]. همان.
[5]. همان.
[6]. المسلسلات، ج 2، ص 113.
[7]. همان.
[8]. همان.
[9]. الذريعة، ج 2، ص 3.
[10]. مطلع انوار، ص 671.
[11]. المسلسلات، ج 2، ص 113.
[12]. همان؛ مطلع انوار، ص 671.
[13]. الذريعة، ج 2، ص 395.
[14]. همان، ج 9، ص 1154.
[15]. المسلسلات، ج 2، ص 113؛ مطلع انوار، ص 671.
[16]. مطلع انوار، ص 669.
[17]. المسلسلات، ج 2، ص 113.
[18]. همان.
[19]. مطلع انوار، ص 671.