حدیث: امام علي عليه السلام فرمودند : إذا رَأيتَ عالِما فَکُن لَهُ خادِما ؛ هرگاه دانشمندى ديدى، به او خدمت کن. ( غررالحکم ح ۴۰۴۴ ) حدیث: امام علي (عليه السلام) فرمودند: النَّظرُ إلي العَالِم أحبُّ إلَي الله مِن اعتکافِ سَنَهٍ فِي البَيت الحَرام؛ نگاه کردن به عالم و دانشمند نزد خداوند، از يک سال اعتکاف در کعبه برتر است. ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: إنّ علِیّا کانَ عالِما والعلمُ یُتوارَثُ ، ولَن یَهْلِکَ عالِمٌ إلّا بَقِیَ مِن بَعدِهِ مَن یَعلَمُ عِلمَهُ أو ما شاءَ اللّهُ ؛(امام) على عليه السلام عالم بود، و علم ، ارث برده مىشود. هرگز عالمى نمى ميرد مگر آن که پس از او کسى مى ماند که علم او يا آنچه را خدا خواهد، بداند. ( الکافي : ۱ / ۲۲۱ / ۱ ) ) حدیث: امام جواد عليه السلام فرمودند: العلماء غرباء لکثرة الجهال؛ عالمان، به سبب زيادي جاهلان، غريب اند. ( مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷ ) ) حدیث: امام صادق عليه السلام فرمودند: اِذا کانَ یَومُ القيامَةِ بَعَثَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ العالِمَ وَ الْعابِدَ ، فَاِذا وَقَفا بَیْنَ یَدَىِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قيلَ لِلْعابِدِ : اِنْطَلِقْ اِلَى الْجَنَّةِ وَ قيلَ لِلْعالِمِ : قِف تَشَفَّعْ لِلنّاسِ بِحُسْنِ تَأديبِکَ لَهُمْ؛ هر گاه روز قيامت گردد، خداى عزّوجلّ عالم و عابد را برانگيزاند . پس آنگاه که در پيشگاه خداوند ايستادند به عابد گفته مى شود : «به سوى بهشت حرکت کن» و به عالم گفته مىشود : « بايست و مردم را به خاطر آنکه نيکو ادبشان نمودى ، شفاعت کن ». ( علل الشرايع، ج ۲، ص ۳۹۴، ح ۱۱ ) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: العلماء مصابيح الارض، و خلفاء الانبياء، و ورتني و ورثه الانبياء. علما چراغهاي زمين اند و جانشينان پيامبران و وارثان من و پيامبران هستند. ( کنز العمال/ ۲۸۶۷۷٫) ) حدیث: رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: موت العالم ثلمه في الاسلام لا تسد ما اختلف الليل و النهار در گذشت عالم، رخنه اي است در اسلام که تا شب و روز در گردش است، هيچ چيز آن را جبران نمي کند. ( کنزالعمال/ ج ۲۸۷۶۰٫ )
13 مهر 1394, 15:28
آثار
ابوسهل در ساحت تألیف و پدید آوردن کتابهاى گوناگون، همگام با مطالبات و نیازها و مقتضیات زمان، چهره اى موفق بشمار مى رود.
آثار وى به ترتیب موضوع کتاب عبارتند از:
الف) توحید و صفات خدا
1)التوحید،
2) التقى و الاثبات
3) استحالة رؤیة القدیم
4) الرد على المجبره فى المخلوق و الاستطاعه
5) حدوث العالم
6) الردّ على اصحاب الصفات
7) المعرفه
8) الصفات
ب) رسالت و امامت
9) کتاب تثبیت الرساله
10) الرد على الیهود
11) الاستیفاء فى الامامه
12) التنبیه فى الامامه
13) الانوار فى تاریخ الائمه
14) الردّ على الواقفه
15) الرّد على الغلاة
ج) ردّ و نقض آراء دیگران
16) الردّ على البى العتاهیه فى التوحید فى شعره
17) الرد على ابن الراوندى
18) نقض مسأله ابى عیسى الوراق فى قدم الاجسام مع اثباته الاعراض
19) الرد على الطاهرى
20) نقض عبث الحکمه لابن الراوند
21) نقض التاج على ابن الراوندى
22) نقض اجتهاد الرأى على ابن الراوندى
23) الردّ على محمد بن الازهر فى الامامه
24) نقض رسالة الشافعى
25) مجالس مع ابى على الجبائى بالاهواز
26) مجالس مع ثابت بن قرّه
د) کتابهاى متفرقه
27)الخصوص و العدم
28) الاسماء و الاحکام
29) کتاب فى الصدقات
30) الحکایة و المحکّى
31) الخواطر
32) الانسان
33) الارجاء
شیخ مفید مى گوید:
من کتاب التنبیه فى الامامه ابوسله را نزد استادم شیخ مفید قرائت کردم.[29]
نام این کتابها فقط در زندگینامه ها مطرح شده و برخى از آنها تا زمان شیخ صدوق[30] و شیخ مفید(م: 413ق) در دسترس دانشمندان بود، ولى متأسفانه در طول دوران از میان رفت.